Torsdag 7/9 2017, Esztergom - Budapest

Även idag var det lite varierande underlag att cykla på. För det mesta ganska hyggligt. Dagen innehöll också två färjetransporter över Donau. Den första kom efter bara 10 km och här är det Ungerskt land på båda sidor. Jag cyklade förbi en grupp cyklister på vägen till färjan och när jag stod och väntade så kom gänget ut ur skogen. De hade nog cyklat på en skogsstig, när jag hade följt skyltningen för Eurovelo 6 utefter landsvägen.
Överhuvud taget så såg jag väldigt många grupper med ledare idag. Mest amerikaner och tyskar.
Efter ett tag så går leden över floden med färja igen och när jag kom dit så hade en väldigt stor grupp cyklister redan tagit sig ombord och jag hade tur att jag hann med. Utefter leden finns många caféer och restauranger eftersom det är en populär cykelsträcka för arrangerade cykelturer.
Vattennivån i Donau måste ha varit ganska hög för vattenytan gick nära där jag cyklade och på vissa ställen stod träden i vattnet.
Efter en sen lunch i utkanten av Budapest, ställde jag gps-en på mitt hotell som ligger nära den stora stadsparken där bl.a. varmbadet Széchenyi ligger. Med hjälp av gps-en var hotellet lätt att hitta.
Jag hann med lite sightseeing i staden på sena eftermiddagen och kvällen.
Väder: Växlande molnighet, ca 20 grader.
Dagens sträcka: Esztergom - Vác - Budapest
Distans: 84 km Totalt: 827 km

Dagens sträcka 

 
Cykling intill Donau

 
Fin cykelväg

Basilican i Budapest

 
Lite andra bilder från kvällen i Budapest

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar