Tisdag 26/9 2017, Tåg Rosenheim - Hamburg

Här förbereder man sig noga och kollar dagen innan exakt var man ska stå för att lasta på cykeln och vara vid stationen i god tid. Sedan när tåget kommer så stämmer inte informationen alls. Strax innan tåget, Intercity, kom så hörde jag i högtalarna något om ändring. Jag kollade då på tavlan som visade nästa tåg och där stod något om ändrade vagnsnummer. När jag stod där och försökte tyda tyskan, så kom tåget och körde förbi. Det var bara att rusa iväg med cykeln, den skulle lastas på i främre vagnen i stället för bakre. Jag var sist på tåget och fick hjälp av tågpersonalen att lasta på cykel och väskor. Det var ett helt annat tågsätt som kom, mot vad det brukar vara.
Efter resans gång så blev det mer och mer cyklar i den vagnen och det fylldes på i ett par vagnar till. Vagnarna där man kan lasta cyklar har numrerade cykelställ. I den här vagnen var det plats för 8 cyklar. När två par gick på med sina cyklar fanns det redan flera cyklar på plats, så jag gick och frågade om det var problem. Det var det sa de, men de fick in sina cyklar så småningom. Två av deras cyklar var el-cyklar. Jag pratade en del med dem och de hade startat i St Moritz. Jag vet inte hur många dagar de varit ute, men nu var de på väg hem till Kiel. De hade kommit med ett annat tåg och bytte nu till detta. De skulle byta till tåg till Kiel när de kom till Hamburg.
Eftersom vi passerade mellersta Tyskland, så gick tåget bara på broar och i tunnlar en lång sträcka. Det vet vi alla som åkt bil mot Alperna att det är ett väldigt kuperat landskap här. Jag tänkte på hur det skulle vara att cykla här.
Jag hade läst att det skulle finnas restaurangvagn på tåget, så jag tänkte äta lunch där. Om det var för att det var ett annat tåg än normalt, vet jag inte, men här hade de bara kaffe och snacks eller choklad. Jag köpte Snickers och fick hålla till godo med den reservproviant som jag hade kvar, müslibars.
Jag hade bokat ett rum på ett billigt sovhotell via booking och upptäckte när jag satt på tåget att jag var tvungen att hämta nyckeln innan kl. 19.00 och tåget skulle vara inne 18.30. Det var bara några hundra meter till hotellet så det skulle inte vara några problem. Jag hade kollat på nätet hur stationen såg ut och dessutom frågade jag Kiel-borna hur man tar sig upp från perrongen med cykel. Vi hjälptes åt att lyfta ut de fem cyklarna och alla väskorna.
Det var inga problem att få nyckeln till rummet. Boendet var med dusch och toalett i korridoren. Det var ganska nygjort och det var rent och snyggt.
 
Fullsatt. 

 
Matleverans från restaurangen som jag åt middag på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar