Torsdag 14/9 2017, Virovitica - Donji Vidovec

Idag har jag följt Eurovelo 13, Iron Curtain Trale. Leden har gått på landsvägar hela tiden. Efter att ha cyklat ett bra tag så hade jag inte sett Drava, så efter 60 km beslutade jag att ta en annan väg så att jag kom till en bro över floden och till gränsen mot Ungern. Så då blev riktningen nordost i stället för nordväst.
Äntligen en bro över Drava, jag som gillar broar och floder. Fortsatte mot gränsen till Ungern, jag tänkte att jag skulle få se spår av gamla järnridån, men jag såg bara det nyuppsatta stängslet, se bild.
När jag kommit lite längre ifrån större samhällen så har det varit svårt att hitta restauranger. Caféerna har som i Ungern bara drycker, då det fick bli kaffe och egna Snickers. Däremellan åt jag min egen müsli. Fram på eftermiddagen såg jag i min gps-app att det fanns ett Golfhotell på lagom avstånd, så jag ringde och bokade det.
Maten på hotellet smakade alldeles utmärkt, efter att inte ha ätit riktig mat på hela dagen. Att de brygger sin egen öl gör det än bättre. Om jag varit golfspelare hade jag nog stannat här någon dag.
Jag har ca 130 km kvar till Maribor i Slovenien, där jag tänkte ta en ledig dag, men jag tar nog två dagar på mig dit.
Väder: Soligt ca 20-25 grader, blåsigt från sydväst, så mest motvind.
Dagens sträcka: Virovitica - Pitomaća - Molve - Ždala - Drnje - Donji Vidovec
Distans: 118 km Total: 1.427 km
Dagens sträcka

 
Drava

 
Gränsen mellan Kroatien och Ungern

 
Så här ser det ofta ut i byarna. Väg fram till kyrkan, sedan får vägen flytta på sig. Kyrkorna är alltid gula.

 
Här odlas mycket majs och det är skördedags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar