Torsdag 31/8 2017, Hlinsko-Brno

I dag kom jag iväg kl. nio. Målet för dagen är att om möjligt komma till Brno. Jag följde cykelväg 1 idag också. Det var fina vägar mest hela tiden och det var bra skyltat. Idag nådde jag också högsta toppen på cyklingen genom Tjeckien, ca 780 m. Området jag cyklat i heter Moravĕ (på tyska Mähren) eller på engelska, Bohemian-Maravian Highlands. Nove Mesto, känd skidort för längdåkning ligger strax söder om min cykelväg.
Även idag så var landskapet böljande. På de högre höjderna var det mest skog och vägarna här var smala, men de var nyligen belagda med asfalt, så de var bra att cykla på. Här uppe såg jag rätt mycket folk som var på utflykt i skogarna eller ute på vandring. Jag såg rätt mycket landsvägscyklister här uppe också, som tränade på att köra både uppför och utför.
Trots att det är bra skyltat så lyckades jag köra fel en gång på absolut fel ställe. På en större väg bar det av brant nerför. Efter en kort stund funderade jag på om jag körde rätt, så jag stannade och kollade i min gps-app. Jag brukar stänga mobiltelefonen ibland för att spara batteri. Jag såg att jag hade missat en avfart. Det var bara en km som jag kört fel men jag hade tappat nästan 100 höjdmeter. Bara att bita i det sura äpplet och cykla upp igen. Det var inte det jag behövde just då, när det ändå är upp och ner hela tiden.
På väg utför efter ungefär halva sträckan så följde vägen någon å nedströms för att sedan vika av över en ny höjd till en annan å att följa ett tag, o.s.v.
När jag hade ca 40 km kvar till Brno så beställde jag boendet via Booking. När jag närmade mig staden så följde jag floden Svratka som rinner genom Brno. Vid en sjö, en damm egentligen, ca 10 km innan staden var det fullt med folk som badade och några segelbåtar fanns det där också.
Jag följde cykelbanan längs floden till sydost om centrum. Där ställde jag in gps-en till mitt hotell som ligger öster om centrum. Jag anlände lagom till det började mörkna.
Väder: Soligt 25-30 grader, lite motvind
Dagens sträcka: Hlinsko - Bystřice nad Pernštejnem - Tišnov - Brno
Distans: 120 km Totalt: 302 km
Höjdstigning: 1300 m. Höjdminskning: 1690 m

Dagens sträcka

 
Några olika vägtyper som jag har cyklat på idag

Dammen 10 km före Brno

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar