Söndag 17/9 2017, Maribor - Pfarrdorf

I natt har det regnat med några åsksmällar. Hela dagen idag har det också regnat, mest skurar så det har varit lite uppehåll emellanåt. Jag har fortsatt att följa Drava Cycle Route, eller D-3 som det står på skyltarna. Att följa Drava exakt, är inte så lätt. Bergen är höga vid sidan av floden och både järnväg och större bilväg har förtur om platsen. Vägar som det går att cykla på får ta det som blir över, dvs upp och ner lite längre ifrån floden. Vid ett tillfälle följde leden en biflod upp i bergen som avslutades med en bäck. Sedan över berget för att sedan följa en annan bäck ner mot Drava. Det som från början  var en bäck, blev ganska snart stora vattenflöden. Det har regnat här några dagar så det kom vatten från alla möjliga håll och anslöt till bäcken/bifloden.
Jag har cyklat upp och ner hela dagen, men det har varit fantastiska vyer, så det har blivit många stopp för fotografering. Det har inte alls känts jobbigt, trots regn och ibland branta backar att ta sig upp i.
Jag hade ringt och bokat rum på ett Gasthof i Österrike. Efter tvätt och dusch så gick jag till restaurangen ca 18.30. Jag frågade om jag kunde få ta en öl först och sedan äta om någon timma (det var inte så länge sedan som jag hade ätit en pizza). De andra gästerna hade redan ätit så de ville stänga efter att jag hade ätit, så det var bara att hugga in på maten direkt. Jag kommer ihåg sedan tidigare cykelresor, att restaurangerna stänger tidigt på mindre ställen i Österrike och Tyskland.
Väder: Regn, som övergick till regnskurar, 13-14 grader.
Dagens sträcka: Maribor - Ruše - Puščava - Podvelca - Vuhred - Vuzenica - Dravograd - gränsen till Österrike - Pfarrdorf
Distans: 79 km Totalt: 1.638 km
Höjdstigning: 1.010 m
Höjdförlust: 970 m
Dagens sträcka
 
Dagens höjdkurva

 
Molnen ligger lågt

 
Lite djur fick jag se idag.

 
Det strömmade mycket vatten idag

 
Drava letar sig igenom berget


 
Drava igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar