Fredag 15/9 2017, Donji Vidovec - Maribor

Det har varit en regnig natt. Efter frukost när jag gav mig iväg så höll det upp och det var 12 grader.
Jag följer inte Iron Curtain Trail längre, utan en skyltad led som heter Drava Cycle Route. Eftersom jag följer floden motströms så är det nu lite stigning. Flera dammar med vattenkraftverk har jag passerat. Den första redan efter några kilometer och den dammen är stor, i 10 km följde jag den. Mer och mer kunde jag också se bergen komma närmare på båda sidor om floden.
Efter ca 60 km lämnade jag Kroatien och cyklade in i Slovenien och här var det passkontroll. Även i Slovenien var cykelleden bra skyltad. Vid några tillfällen gick den på grusväg som på grund av regnet var lite lös.
Jag bestämde mig ganska snart att cykla hela vägen till Maribor. När jag närmade mig staden så hade jag några riktigt branta backar att ta mig upp på. En påminnelse om hur det kommer att vara nu i några dagar framåt, när jag närmar mig de Österrikiska alperna. Det har i stort sett varit platt ända sedan jag lämnade Wien för 10 dagar sedan.
Det var svårt att via booking hitta ett boende i centrum till vettigt pris, det råkar ju vara helg. I stället bokade jag rum för två nätter, några kilometer från centrum, men i närheten av skidbackarna där världscupen i utförsåkning brukar arrangeras varje år.
Sedan jag lämnade Donau så har jag inte sett en enda långfärdscyklist. Faktiskt inte sedan i tisdags morse när jag lämnade Ungern.
Väder: Mulet men uppehåll, 12-16 grader.
Dagens sträcka: Donji Vidovec - Varaždin - Ormož (överfart till Slovenien) - Ptuj - Maribor
Distans: 132 km Totalt: 1.559 km
Höjdstigning: 430 m
Höjdminskning: 130 m
 
Dagens sträcka

 
Den första dammen som jag kom till

 
I den här byn låg det fina villor på båda sidor, men vägen såg så här ut.

 
Jag börjar närma mig Maribor.

 
Skidbackarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar