Söndag 10/9 2017, Dunaújváros - Baja

Cyklingen idag har varit ungefär som igår. Mestadels mindre landsvägar och asfalterade cykelvägar på skyddsvallar. Bara några kilometer har varit i lite besvärligt grus. Jag har inte sett Donau så mycket idag. Bara när jag åkte över bron i början av dagen och vid något tillfälle när cykelleden gick strax intill floden. Efter bron strax söder om Dunaújváros har jag cyklat öster om floden hela dagen.
Hotellet hade ingen frukost så jag åt av min egen müsli och tänkte att jag hittar kanske något café snart där det finns smörgås eller liknande. Jag hade inga stora förhoppningar för på caféerna serveras bara kaffe, öl, vin, sprit och snacks. Jag var inne på ett café och frågade, men de hade inget annat att äta än snacks. En skylt intill gjorde reklam om mat så jag gjorde en avstickare dit vid elvatiden och fick lite att äta, ungersk hamburgare och något som såg ut som apfelstrudl. Jag lyckades hitta ett ställe på eftermiddagen också, där man kunde äta.
Jag träffade ett par från England som skulle cykla hela Eurovelo 6, som följer tre floder, Loire, Rhen och Donau. Den startar i Nantes vid Atlanten och slutar i Constanta vid Svarta havet i Rumänien. Det är 4.400 km. De hade cyklat i sex veckor nu och räknade med att hålla på i fyra till. Jag träffade också ett ungt tyskt par. De hade startat i Budapest och var på väg till Belgrad. De hade också haft problem med att hitta restauranger. De liksom jag skulle övernatta i Baja.
Väder: Soligt och varmt, ca 30 grader.
Dagens sträcka: Dunaújváros - Baja
Distans: 112 km Totalt: 1.049 km
Dagens sträcka.

 
Bilder från dagen. En av få gånger jag såg Donau. Utsmyckning av en rondell. Stället där jag åt på eftermiddagen. I kiosken till vänster stod en dam och lagade maten. Nere vid vattnet i Baja visades film på någon som sjöng där en vattenridå var "filmduken".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar