Onsdag 6/9, Bratislava - Esztergom

I dag blev det cykling, inte helt utan strapatser.
Man kan följa Donau från Bratislava till Budapest på norra (Slovakiska sidan) eller södra (Ungerska sidan). Jag valde norra. Cykelvägen gick på skyddsvallen och den var asfalterad så det var lätt cykling. Efter ca 60 km gick det en färja över till andra sidan floden och där fanns också ett café. Men där satt det också en bom över vägen och en skylt som antagligen talade om varför man inte fick cykla vidare. Jag tog en fika där medan jag funderade på hur jag skulle cykla vidare. På kartan i gps-appen såg jag att det fanns en liten väg vid sidan av en kanal som gick parallellt med skyddsvallen, så jag valde den. Innan jag cyklade iväg så översatte jag skyltens text via google translate. Översättningen sa att det var underhåll av diket.
Det var bra väg att cykla på och efter några km så gick det att komma upp på skyddsvallen igen. Efter ett tag så kom jag ändå till där det var underhåll. De höll på att rengöra sluttningen från skyddsvallen till floden. Diket var alltså Donau.
Så småningom övergick den asfalterade cykelvägen till grusväg och den var vid vissa ställen oframkomlig med cykel, på grund av att det var så mycket löst grus där. Ibland var det bilspår vid sidan av vägen som det gick bättre att cykla på. Men sedan kunde spåren försvinna helt och jag fick försöka ta mig upp på skyddsvallen och det lösa gruset igen.
Så höll det på, så när jag kom till en bro tog jag mig över till Ungerska sidan, tog ut ungerska Forinter, (1sek ungefär 32 Forinter) och cyklade vidare utefter Eurovelo 6. Rutten går mest på landsväg, små och stora, men vissa sträckor också på gång- och cykelväg.
Jag tänkte att jag skulle cykla lite längre idag så att det skulle bli kortare till Budapest imorgon. När jag började kolla på booking så fungerade uppkopplingen dåligt. Allting låg 0,7 km från samhället jag kollade på, trots att det egentligen låg antingen på andra sidan floden i Slovakien eller tiotals km ifrån. Till slut funkade inte booking alls. Jag fick helt enkelt hålla ögonen öppna. Jag hittade inget där jag tyckte att det var lagom att stanna, så jag beslutade att cykla till en större stad 18 km bort. Under tiden började det mörkna och dessutom kom regnet. Sista fyra kilometerna gick på vanlig bilväg, men jag hade reflexväst och bra lyse på cykeln så det gick bra. Jag cyklade till ett Pension som min app (jag har kartor och info nedladdade i mobilen) tipsade om och som jag kände igen från när booking funkade hyggligt. Jag hittade inte riktigt men en kille i en pub i närheten visade mig. Jag ringde på och fick ett rum när klockan var närmare halv nio.
När jag cyklade på den Slovakiska sidan, såg jag bara ett annat cykelgäng. En grupp på fem yngre killar. Sträckan mellan Wien och Budapest är en populär cykelresa för organiserade turer. Jag förstår nu att de cyklar på den ungerska sidan.
Väder: växlande molnighet på dagen, ca 20 grader. Regn på kvällen.
Dagens sträcka: Bratislava - Komárno (Slovakien)- Komárom (Ungern) - Nyergesújfalu - Esztergom
Distans: 159 km Totalt: 743 km
Dagens sträcka

Efter Bratislava breder Donau ut sig och är flera kilometer bred med en massa småöar.

Exempel på "vägar" som jag cyklade på. Uppe till vänster: Så såg det ut i början. De övriga bilderna som det såg ut senare på Slovakiska sidan.

Esztergom precis bakom mitt boende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar