Söndag 3/9 2017, Břeclav - Wien

Jag gick ner för att äta frukost strax före åtta efter att ha skrivit på bloggen och packat mina grejer. Det fanns inget folk på hotellet, men tio i åtta kom det två tjejer och de fick bråttom att sätta igång med frukosten. Ingen på hotellet kunde engelska, och de som kom nu kunde bara tjeckiska. Det visade sig att jag var den ende som skulle äta frukost, för de dukade bara till mig. Igår när jag kom och sa att jag hade bokat, den tjejen kunde lite tyska, så sa hon priset som var nästan hälften av vad jag godkänt på booking. Jag klagade inte på det.
Det regnade när jag gav mig iväg och gjorde så hela förmiddagen. Efter ca 10 km passerade jag gränsen till Österrike. Jag märkte inte var gränsen var, jag tror att jag cyklade på en liten grusväg då. Så nu har jag lämnat landet där en öl på restaurang, utanför Prag, kostar 28 CZK (tjeckisk koruna) dvs 10-12 SEK.
Igår i Tjeckien så såg jag massor av folk som var ute och gick eller cyklade. Idag såg jag nästan inga folk alls, inte ens i byarna som jag passerade. Det var regnigt och kallt, 12-13 grader, och dessutom söndag förmiddag, så folk satt väl inne och kurade.
På eftermiddagen slutade det regna, men då började det blåsa lite mer, västlig vind. Idag känns det som om jag har cyklat i alla väderstreck, mest söderut förstås. Europacykelleden, Eurovelo 9, går på icke alltför trafikerade vägar (som alla officiella cykelleder förresten) och då blir det så. På mitten av dagens sträcka så var landskapet böljande, så där var det mycket upp och ner, ibland branta backar. Jag följde Ev9 tills jag kom över Donau, där ställde jag in gps-appen på mitt boende som jag hade bokat i morse. Det ligger nära Prater, Wiens stora parkområde. Där ligger nöjesparken Grünen Prater och nationalarenan för fotboll Ernst Happel-stadion, som tidigare hette Praterstadion.
Väder: Regn och 12-13 grader på fm, molnigt och ca 18 grader på em. Regnskurar på kvällen i Wien.
Dagens sträcka: Břeclav - Hauskirchen - Mistelbach -Ladendorf - Wolkersdorf -Wien
Distans: 112 km Totalt: 513 km
Höjdstigning: 720 m
Höjdminskning: 720 m
Dagens sträcka

 
Lite naturbilder från dagens cykling i Österrike. Som synes en del backar att ta sig an.

 
Första kontakten med Donau som jag ska följa ett tag framöver. Det ligger en långsträckt ö i floden och den övre bilden är från den smala delen av Donau och den undre bilden från den breda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar