Tisdag 12/9 2017, Hercegzántó - Osijek

Idag har jag varit utanför EU en timma och cyklat genom vildmark.
Jag vet inte riktigt vad som hände igår, men i morse hade värdinnan huvudvärk och den Schweiziska damen hade besvär med magen. Efter frukosten som bestod av vitt bröd med pålägg, tomat och kaffe, betalade jag för boendet, middagen igår och frukosten, ca 200 sek.
Jag kom iväg ganska tidigt för jag hade en plan att övernatta i Osijek i Kroatien och dit var det ca 130 km. Mesta cyklingen skulle då vara i Serbien. Jag fick visa passet först när jag cyklade ut ur Ungern och strax därefter när jag åkte in i Serbien. Efter att jag sett att det fanns en bro över till Kroatien (Donau är gränsen mellan Serbien och Kroatien) efter bara tiotalet kilometer i Serbien så valde jag den vägen. Här fick jag också visa passet två gånger.
På kroatiska sidan går leden på skyddsvallen som ofta tidigare. Här breder Donau ut sig, så det ser ut som träskmark, med mycket djurliv, främst fåglar. I kanske 40 km cyklade jag på vägen, som var två spår, utan att se några människor. Mycket fåglar såg jag och många stora. Jag är tyvärr inte bra på fåglar så jag kan inte säga vilka sorter som fanns.
En gång såg jag ett stort svart djur i gräset framför mig. Jag försökte få fram kameran så fort som möjligt, men medan jag höll på med det så fick djuret syn på mig och sprang iväg in i skogen med ungarna efter. Jag hann bara få med dem på bild när de sprang iväg in i tätare vegetation. Det måste ha varit vildsvin som jag såg. Jag tror att det är första gången som jag sett vildsvin ute i naturen. De är ju rätt skygga av sig, men de trodde väl inte att det skulle vara människor ute här. Det var rätt hög växtlighet vid sidan av spåren så jag försökte kolla noga så att jag inte skulle överraska några på nära håll. Jag såg att de hade rotat precis intill spåren i stort sett hela vägen.
Vägen jag tog nu till Osijek blev mycket kortare, så tidig eftermiddag var jag framme i staden. Jag bokade rum på ett gammalt hotell mitt i centrum.
Osijek har viss historisk betydelse för Kroatien. Under Kroatiska självständighetskriget 1991-92 utkämpades hårda strider i utkanten av Osijek och det var här Kroatien för första gången gick segrande ur striderna (enligt Wikipedia). 
Jag gick en sväng på staden innan jag gick till en båtrestaurang som låg i Drava. När jag precis hade satt mig så frågade en man som satt vid ett bord intill om jag hade cyklat hit. Han kunde se det i mina ögon, sa han. Han var också ute på cykelresa och satt och skrev på sin blogg, precis som jag. När vi skrivit färdigt så satte vi oss vid samma bord och pratade lite. Han är tysk och han berättade att han hade cyklat sedan mars. Han startade i södra Spanien cyklade till Lofoten, sedan söderut genom Finland, Baltikum och vidare hit. Han skulle fortsätta till Aten. Hans bloggadress är aloisweger.com. När vi skulle gå ifrån hotellet visade det sig att han bodde på samma hotell och rummet intill.
Väder: molnigt, 19-20 grader.
Dagens sträcka: Hercegzántó - Kolut (Serbien) - Batina (Kroatien) - Osijek
Distans: 71 km Totalt: 1.185 km
Dagens sträcka

"Vildmarken"

 
Med cykel går det att ta sig förbi

 
Ett torg i Osijek

 
En gång- och cykelbro över Drava i Osijek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar