Söndag 24/9 2017, Salzburg - Traunstein

Eftersom jag inte skulle cykla så långt idag så hade jag inte så bråttom iväg. Jag bokade bl.a. färjan Kiel-Göteborg och det tog lite tid. Jag klarade inte av att boka på Stenalines svenska hemsida. Om jag skulle boka enkelresa så var resa från Göteborg enda valmöjligheten. Jag fick gå in på deras tyska hemsida för att boka.
Eftersom jag bodde i södra Salzburg så cyklade jag genom centrum. Det var cykelbana utefter floden Salzach och det var mycket folk ute på söndagsförmiddagen. På över hundra meter utefter floden var det marknadsstånd uppsatta, så där var det mycket folk i rörelse.
Norr om Salzburg började jag cykla västerut mot Rosenheim och snart var jag i Tyskland. När jag hade bestämt mig för att ta tåget från Rosenheim, så laddade jag ner en rutt som heter Via Julia, som går från Salzburg och passerar Rosenheim, till min gps-app. Via Julia går bra att följa utan gps annars, för den är bra skyltad.
Här är landskapet böljande med mycket backar upp och ned att ta sig an. Det var mer upp än ner för jag är nu nästan 200 meter högre upp än när jag startade.
Jag åt lunch i en by några kilometer innan Traunstein, där jag hade bestämt mig för att övernatta. Det hade kommit lite regn vid lunchtid, men lagom till att jag skulle äta så hade det slutat och solen tittade fram igen. Jag kunde därför sitta ute och äta. Ett yngre par med ett litet barn satte sig vid samma bord, så vi pratade en hel del. Jag pratade mest med mannen, för han var bra på engelska. Samtalet handlade om min cykling, arbete, utbildning (han var civilingenjör som jag) och lantbruk, han var " månskensbonde". Paret gick sedan för att rösta, det är ju valdag här i Tyskland.
När jag kom till Traunstein ringde jag och bokade rum på ett hotell.
Jag var ganska tidigt på hotellet, så jag hann att gå runt i stan ett tag innan det mörknade. En trevlig stad med lite nivåskillnader och en flod, som heter Traun, som rinner igenom den.
Väder: Växlande molnighet med lite regn mitt på dagen. Ca 15 grader.
Dagens sträcka: Salzburg - Treisendorf - Traunstein
Distans: 54 km Totalt: 2015 km
Höjdstigning: 470 m. Högsta höjd: 630 m
Höjdförlust: 290 m. Lägsta höjd: 400 m
Dagens sträcka 

Marknad i Salzburg

Salzburg 

 
Ibland är det smala broar att ta sig över.

Traunstein. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar