Tisdag 5/9 2017, Wien - Bratislava

Jag lämnade Wien vid niotiden och det var inte så svårt att hitta rutten som går utefter Donau. Nu är det Eurovelo 6 som jag ska följa. Den går från Atlantkusten i Frankrike till Svarta Havet. Ofta gick cykelvägen på skyddsvallarna utefter floden. Vid ett tillfälle stod en skylt mitt på vägen med texten Umleitung Hochwasser. Inte är det väl högvatten nu tänkte jag, men det är väl bäst att följa uppmaningen. Sedan såg jag inga fler skyltar men jag cyklade efter ett tag i alla fall i rätt riktning. Medan jag cyklade tänkte jag att den där skylten står nog alltid där. Om jag hade gett mig tid att läsa hela skylten, då kanske det stått att om det är högvatten, så ta en annan väg. Just där är Donau lite smalare så det är nog större risk att det svämmar över just där. Så småningom kom jag på leden igen.
Eftersom det var cykling utan backar och bara 70 km till Bratislava, så var jag där till lunch. Jag stannade vid ett café och fikade. Där bokade jag också mitt boende.
Idag såg jag många som var ute på långfärdscykling och dessutom flera andra som var ute och cyklade. Att cykla utefter Donau är säkert en populär sysselsättning.
När jag kom till hotellet så fick jag vänta en stund, för incheckningen var från kl. 14.00 och det fanns ingen i receptionen innan dess.
Efter en dusch så gick jag till centrum, dvs gamla staden i barockstil. Här finns bl.a. Bratislava slott som brann ner 1811 efter att den egna garnisonen av österrikiska soldater supit sig fulla och bränt ner det. Det återuppbyggdes senare av kommunisterna.
I centrum finns också Michalska vez (Mikaels torn) som byggdes under 1200-talet och är den sista porten som finns kvar av gamla stadsmuren. Här finns naturligtvis en katedral, St Martins katedral, och många andra stora byggnader.

Väder: Soligt, ca 20 grader
Dagens sträcka: Wien - Hainburg - Bratislava
Distans: 71 km Totalt: 584 km

Dagens sträcka

 
Några av dagens vägar. Bra skyltat i dag också.

 
Några bilder från staden. Övre till vänster tagen från slottet. Nere till höger Mikaels torn.

Bratislava by night

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar