Lördag 9/9 2017, Budapest - Dunaújváros

Idag kom jag iväg sent för jag var till en cykelhandlare och köpte en vajer till växlarna, så att jag har en i reserv. Dessutom tänkte jag köpa en karta över Ungern i en bokhandel (borde gjort det igår, men det var så många andra intryck). Jag hittade ingen karta, en bokhandel hade ingen, en annan låg på ett ställe där jag inte ville lämna cykel med väskor obevakad och till slut gav jag upp.
I södra delen av Budapest delar Donau upp sig en i en bredare och en smalare del. Leden följde mest den mindre floden.
Jag åt lunch på en "typ" korvkiosk, där jag åt Langos. Dit kom en äldre dam med en cykel och frågade efter "pomp", och pekade på mina väskor. Jag har naturligtvis en pump, så jag hjälpte henne att pumpa däcket. Servitrisen på stället frågade om jag ville ha snaps, men jag avböjde och sa att jag skulle cykla. Vad är problemet med det då, tyckte hon.
När jag cyklat ett tag till så kom två cyklister från Österrike ikapp mig. De kunde ingen engelska men jag kan ju lite tyska så vi kunde konversera lite. De skulle till Belgrad och försöka flyga hem därifrån. De åkte sedan iväg före mig, men efter ett tag såg jag att de satt vid ett litet café och jag stannade också till där och fikade. De satt kvar när jag åkte därifrån och sedan såg jag dem inte mer.
Vägarna har varit bra hela tiden, mest små bilvägar, med undantag av några kilometer mot slutet av dagen. Där gick leden på skyddsvallen och det var bara en stig. Efter ett tag blev stigen så knölig att det inte gick att cykla fortare än 7-8 km i timman. Efter några kilometer korsade jag en väg och då såg jag på kartan att jag skulle kunna ta vägen istället. Det blev visserligen lite längre men det gick ändå betydligt fortare.
Jag hade bokat mitt boende på andra sidan Donau så jag fick ta en bro över och sedan cykla åt fel håll i knappt 10 km. I Dunaújváros, där jag skulle bo, ligger mycket industrier, pappersindustrier och andra processindustrier. Det rök lite här och var från skorstenar. Jag var vid hotellet 19.30.
Tvätt samt middag på en restaurang i närheten avslutade dagen.
Väder: Mest sol, ca 25 grader
Dagens sträcka: Budapest - Ráckeve - Dömsöd - Dunavecse - Dunaújváros
Distans: 110 km Totalt: 937 km
Dagens sträcka

 
Det här fina ekipaget hade jag sällskap med ett tag

Mäktiga Donau

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar