Måndag 18/9 2017, Pfarrdorf - Mühlbach

Det har varit en mulen dag idag med en del regn på förmiddagen och det var endast 11 grader när jag startade på morgonen.
Drava som jag har följt sedan jag lämnade Donau har bytt namn. På tyska heter floden Drau. Den har många vattenkraftverk på sin väg mot Donau som jag har passerat uppströms.
Trots bra skyltning lyckades jag köra fel en gång idag. Det stod Umleitung och en pil på en skylt där jag tänkte cykla och jag cyklade i pilens riktning upp till en by. Men sedan då? En annan väg jag tänkte cykla, stod det också Umleitung. En tredje väg var avstängd med ett stängsel. Några män höll på och jobbade med vägen och jag frågade om man kunde få cykla förbi stängslet för att komma till Drau. Till Drau? Då ska du cykla tillbaka till floden och ta bron över till andra sidan. Ibland blir jag förvånad över hur bra det går med min dåliga tyska. Cykla över bron, det var det jag skulle ha gjort vid den första Umleitung-skylten.
Idag har jag mött några långfärdscyklister, vilket jag inte har gjort på flera dagar. Jag har saktat in och till och med stannat, för att kolla om någon ville stanna pch prata, men det var det ingen som ville. En gång pratade jag med ett par. De stod och lagade en punktering och jag stannade och frågade om de behövde hjälp, men det behövde de inte. Jag fick i alla fall byta några ord med dem. På lite tyska och lite engelska.
Jag bokade in mig på ett Gasthof ca 20 km från Villach. Efter att ha försökt prata tyska vid incheckningen fick jag jag beröm att jag som svensk var så bra på tyska. Sedan visade det sig att hon kunde engelska och hon var naturligtvis mycket bättre på det, än jag på att prata tyska.
Väder: Mulet och till en början regn, 11-15 grader.
Dagens sträcka: Pfarrdorf - Völkermarkt - Mühlbach
Distans: 105 km Totalt: 1.743 km
Höjdstigning: 780 m
Höjdminskning: 640 m
Dagens sträcka 

Dagens djurbilder.

Broar som jag passerade. En hög bro där det ibland ordnas bungyjumping. En hängbro över en ravin och en kortare träbro med tak.

En damm utefter Drau

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar