Onsdag 20/9 2017, Spittal an der Drau - Mallnitz

Idag tänkte jag komma till Bad Gastein, men först måste jag cykla upp till Mallnitz 600 höjdmeter. Dit var det bara lite drygt 40 km och det mesta av stigningen var på de sista 10 kilometerna.
Till en början cyklade jag i dalen där Drau rinner. Vid Möllbrücke efter 14 km så rinner Drau upp söderut mot Italien. Här följde jag nu i stället en biflod som heter Möll (därav samhällets namn) för att komma till Mallnitz och tåget till Bad Gastein.
Stigningen var ganska lätt fram till en tätort som heter Dürnvellach med 8 km kvar, men där började klättringen på allvar. Det blev naturligtvis några stopp på vägen för fotografering och lite vila.
Även idag mötte jag flera gäng, par och ensamcyklare. En del med mycket packning, en del med lite mindre.
Väl uppe i Mallnitz så hade jag en kvart på mig att lösa biljett till mig och min cykel till tåget som gick kl 14. I biljettautomaten gick det inte att lösa cykelbiljett och inte heller till nästa tåg kl 16. Jag började undra om det inte gick att ta med cykel på de här tågen, det hade jag ju kollat innan att det skulle gå. Det fanns ingen personal där heller, att köpa biljett av.
När jag stod där och försökte lösa mitt problem kom två damer och ville ha hjälp. Dels ville de veta var deras hotell låg och dels ville de ha hjälp med att bära deras väskor uppför en trappa. Jag kunde hjälpa dem med båda. Men när de ville ha hjälp med att fixa någon som körde dem till hotellet sa jag att, tyvärr, jag har ett eget problem att lösa.
Jag lyckades lösa biljett till tåget kl 16 via appen från ÖBB, Österrikes tåg, som jag hade laddat ner hemma, men då hade jag missat att ta med cykeln. I ett nytt försök gick det att lösa biljett för cykeln.
Genom tunneln mellan Mallnitz och Bad Gastein går det ett tåg med vagnar som bilar kan köra upp på och fraktas genom tunneln. Ett par frågade mig om hur man löser biljett för detta tåget. Eftersom jag hade sett flera tåg lastas med bilar under tiden jag varit där, så kunde jag tala om för dem hur man gör.
När jag sedan kom på mitt tåg, så var det  ingen som kom och kollade min biljett. Vilken besvikelse efter allt besvär.
När jag kom till Bad Gastein efter bara en kvarts resa genom tunneln, cyklade jag några hundra meter till mitt "Pension". Det hade jag bokat, för två nätter via Booking, när jag väntade på tåget i Mallnitz.
Väder: 11-15 grader, växlande molnighet.
Dagens sträcka: Spittal an der Drau - Möllbrücke - Dürnvellach - Mallnitz - tåg till Bad Gastein.
Distans: 45 km Totalt: 1.853 m
Höjdstigning: 950 m. Högsta höjd: 1200 m
Höjdförlust: 350 m. Lägsta höjd: 580 m
Dagens sträcka 

 
Dagens djurbilder

 
Lite cykling på "platten" innan stigningarna.

 
Dalen där Drau rinner.

 
Uppförsbacke.

 
Serpentinvägen upp mot Mallnitz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar