Fredag 22/9 2017, Bad Gastein

Idag blev det lite vandring i alperna. När jag planerade min cykling så hade jag en tanke på att jag skulle passera Bad Gastein och då vandra lite i Alperna och så blev det.
Jag köpte ett kort för att ta kabinbanan ner från Stubnerkogel, för dit skulle jag gå. Det var bara några grader över noll när jag började gå och det var lite mulet. Det var lite lerigt i  början och så småningom blev det snö att gå i.
När jag kom upp till Stubnerkogel där högsta toppen är på 2.264 m, så var det ganska mycket snö, 1- 2 dm. Jag började gå till en annan topp ett par hundra meter upp, men efter ett tag blev snödjupet större. När jag sjönk ner till knäna i snön vände jag tillbaka.
Vid Stubnerkogel finns några utkiksplattformar uppbyggda där man kan se alptoppar i alla riktningar. Här finns också en omtalad hängbro som är ett måste att ta sig över, sägs det. Jag förstår dock inte det märkvärdiga i detta, för 30 meter vid sidan av hängbron går en väg där man kommer till samma ställe, som är högsta toppen vid Stubnerkogel.
När jag gått runt där ett tag gick jag till restaurangen och åt. Nu var det helt molnfritt och det var riktigt skönt att sitta där ett par timmar på den stora terrassen.
Klockan tre tog jag linbanan ner och nere i Bad Gastein var det lika fint väder, så jag satt vid ett café ett tag. På kvällen bokade jag ett tåg från Rosenheim i Tyskland till Hamburg på tisdag. Det är ett IC-tåg utan byte. På IC-tågen går det att boka plats för cykel. Så nu är jag på väg hem.
 
Stigen upp

 
En av utkiksplattformarna.

 
Den "märkvärdiga" hängbron.

 

Uppe vid Stubnerkogel.

 
Till vänster om den högra toppen på bilden, ska Großglockner, 3798m, ligga. Knappt synbar på den här bilden. Topparna på bilden ligger på över 3000 m de också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar