Lördag 23/9 2017, Bad Gastein - Salzburg

Idag har jag varit omgiven av höga alper hela dagen. I dalen som jag cyklade var det ganska trångt på sina ställen, när flod, järnväg, väg och cykelväg skulle samsas om ytan mellan bergväggarna. Cykelbana i tunnel, intill bilvägen i drygt 2 km, ingick i dagens cykling.
Från början var det floden Gasteiner Ache som rann i dalen. Den rann sedan ut i floden Salzach och den floddalen följde jag sedan ner till Salzburg.
Vid ett tillfälle gick cykelleden genom en hästhage. Hästarna gick på cykelbanan och jag stannade för att ta kort på dem. Den yngsta kom fram och hälsade och sedan tog den ett riktigt bett i en av mina väskor. Den höll, men jag fick säga till på skarpen, att så gör man inte.
Jag började inte kolla på boende förrän jag närmade mig Salzburg, vilket visade sig vara dumt. Det var ju Lördag. Under vägen såg jag flera skyltar om zimmer, men ju närmare Salzburg jag kom så försvann de. När jag kom till södra delen av stan så stannade jag och kollade på booking, google och i appen. De jag såg var väldigt dyra så jag ringde på några andra, men de hade fullt. Ett motell i närheten av var jag befann mig svarade inte på telefon, så jag cyklade dit och fick deras sista rum. Egentligen ett rum för handikappade, men eftersom det började mörkna ansåg de väl att ingen handikappad skulle dyka upp. Eller så ansåg de att jag var handikappad eftersom jag kom på cykel och sökte rum så här sent.
Väder: Fint
Dagens sträcka: Bad Gastein - Bad Hofgastein - Dorfgastein - Bischofshofen - Hallein - Salzburg.
Distans: 108 km Totalt: 1961 km
Höjdstigning: 530 m. Högsta höjd: 1150 m
Höjdförlust: 1170 m. Lägsta höjd: 510 m
Dagens sträcka

 
Dagens djurbilder

 
Så här kan det se ut utefter cykelvägen.

 
Så här kan det också se ut.

 
Eller så här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar