Fredag 8/9 2017, Budapest

Ledig dag i Budapest. Efter sen frukost blev det tvätt innan jag gick ut på sightseeing. Jag gick till varmbadet Széchenyi i den stora stadsparken inte långt från mitt hotell. Jag var där och badade en stund i utomhusbadets 27-gradiga vatten.
När jag vandrade ner mot floden så hittade jag en Langos-restaurang där jag åt lunch. Langos måste man ju äta såklart, när man är här.
Här finns massor av mäktiga byggnader och andra sevärdheter. Jag har sett den Ungerska statsoperan, den stora parlamentsbyggnaden, den stora synagogan (Nagy Zsinagoga), basilikan (Szent István Bazilika) och Buda slott med Mattiaskyrkan. Jag har gått på den berömda stora gatan Andrássy Avenue och på bron Széchenyi Lánchid som byggdes 1847. Bara för att nämna något av allt som är värt att se.
En fantastisk stad!
Parlamentsbyggnaden

Varmbadet Széchenyi

Mattiaskyrkan

 
Vyer över Budapest

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar