Lördag 2/9 2017, Brno-Breclav

Från Brno följde jag floden Svitova. Efter ett tag rann Svitova ut i Svratka som jag följde in mot Brno. Cykelrutten mot Wien var väldigt bra skyltad hela tiden idag, Europaled 9 och nationell led nr 5. Det var lite dåligt underlag på vissa ställen i början, men sedan var det väldigt bra resten av dagen.
När jag cyklat 25 km gick ena växelvajern av, i ett litet samhälle. Jag hade vajrar som reservdelar med mig, trodde jag, men jag hade inte köpt en ny efter att jag använt växelvajern till en annan cykel.
Jag gick in till centrum för att se om det fanns en cykelaffär där, men jag såg ingen och de jag frågade visste inte heller. När jag jobbade med att ta loss den trasiga vajern och funderade på om jag kunde göra något provisoriskt, kom en man och frågade vad som stod på. Han ringde sedan till en man som jobbade med cyklar, och han skulle komma om 10 min, vilket han gjorde. Han hade förstått vilken typ av vajer jag behövde, så han hade med sig en. Snart hade jag fixat det och var igång igen.
Jag åt lunch på en mindre ort och restaurangen som jag stannade vid, var full med cyklister. Det var väldigt många cyklister ute idag. Dels var det lördag, men det var nog också många grupper ute på ordnade cykelresor med lite vinprovning och öldrickning utefter vägen. Här var det lämpligt med sådana cykelturer för det var i stort sett helt platt. Det kändes lite konstigt, när jag har cyklat upp och ner förut i tre dagar. Dessutom var det mest medvind så det kändes verkligen lätt idag.
Lite senare kom jag till några sjöar och vid några tillfällen gick cykelvägen precis intill sjön. Det var massor med folk som metade vid stränderna, så det finns nog gott om fisk där.
Vid ett tillfälle var det ett gäng som tillagade en helsekt gris och satt och drack öl. När jag såg vad de grillade så vände jag tillbaka för att fotografera den. Då kom de fram med en smakbit till mig. De frågade om jag ville ha öl också, men jag tackade nej. De bad mig i alla fall sitta ner hos dem och det kunde jag ju göra. Snart hade jag en öl framför mig också, plus ytterligare griskött. Efter ett tag  tackade jag för mig och drog vidare.
Mot slutet cyklade jag längs gränsen till Österrike och på flera ställen satt det skyltar som visade på flera personer som hade lyckats fly från öst till väst just där.
Jag hade bokat boende på ett mindre hotell i Breclav.
Väder: mest mulet, ca 20 grader
Dagens sträcka: Brno - Zidlochovice (där vajern gick av) - Pasohlavsky (där jag blev bjuden på griskött och öl) - Novy Pferov - Miculov - Breclav.
Distans: 99 km Totalt: 401 km.
Höjdstigning: 350 m
Höjdförlust: 365 m
Dagens sträcka

 
Mycket vinodlingar söder om Brno (uppe till vänster). Mycket folk som metade (nere till höger)

 
Där Svitova går ihop med Svratka

 
Grill- och ölgänget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar