Lördag 16/9 2017, Maribor


En ledig dag i Maribor, Sloveniens näst största stad. På förmiddagen tog jag en buss till centrum. Jag gick till turistinformationen och frågade vad man absolut inte ska missa när man är här. Det gamla vinhuset, som ligger i den gamla flodhamnen Lent, bör man inte missa. På fasaden växer världens äldsta vinstock, 450 år gammal. Det finns med i Guinness book of records, så på något sätt är det bekräftat. I vilket fall så drar det till sig turister och flera musik- och kulturfester hålls här årligen.
Efter rundturen i centrum och ett besök inne i vinhuset, tog jag bussen tillbaka till stadsdelen där jag bor. Där gick jag till kabinbanan och åkte upp till toppen av bergsplatån Pohorje som ligger på 1.042 m. Backens nedre del ligger på mindre än 400 m. Flera cyklister på mountainbike åkte upp med liften för att ta sig ner utför. Flera vandrare gjorde tvärtom, gick upp och tog kabinen ner.
Tyvärr så var det mulet så jag fick ingen utsikt över staden. Kabinbanan är bara igång en stund varje heltimma, så när jag skulle åka ner igen efter en timma, så hade det börjat regna kraftigt. Det var också risk för åska och då fick inte banan starta. Det var bara att gå in, ta en öl till och vänta. Jag pratade lite med en man som stod och väntade på att komma ner. Han gick upp varje dag (utom vid oväder) och hade gjort så i flera år, sa han. Hunden som var med hade gått med sedan den var sex månader. Han ville inte vänta längre så han gick ner i ösregnet. Efter en halvtimma kom kabinbanan igång igen och någon åska blev det inte.
Det blev lite vila på rummet innan middagen på hotellet.
 
Vinhuset med världens äldsta vinranka

 
Träd nere vid Drava i Lenta

 
Ett torg i centrum

 
Ett annat torg i centrum 

 
Hus i centrum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar