Tisdag 30/9, Upp och ner.

Från början hade jag tänkt cykla från Luxemburg via Mosel, som jag korsade igår,  till Koblenz. Jag ska i stället följa en cykelväg som går på en nedlagd järnväg. Den heter Vennbahn och går från Troisvierges i Norra Luxemburg till Aachen i Tyskland och går till största delen i Belgien. Moseldalen får vänta till en annan gång.

I dag har jag alltså cyklat norrut i Luxemburg. Jag har i alla fall kommit en bit åt norr, men det har blivit mycket cyklande sicksack och det har varit upp och ner mest hela dagen. Jag har följt Luxemburgs cykelleder för det mesta, men också vanliga vägar och där har det inte varit så mycket trafik. Cykellederna här heter Piste Cyclable. På luxemburgska tror jag. Luxemburg heter förresten Lëtzebuerg på luxemburgska. 

Jag såg knappt en enda cyklist idag när jag lämnat staden Luxemburg. Alla cykelleder som jag cyklat på har varit asfalterade. I nedförsluten fick man se upp för det var vått efter nattens regnande och förmiddagens mulna väder. Dessutom var det en hel del löv på många ställen.
Det var fina vyer i det här böljande landskapet.

Väder: Molnigt på förmiddagen, uppsprickande molntäcke em, 16-22 grader.
Dagens sträcka: Luxemburg-Mersch-Ettelbruck-Feulen- Consthum-Wilwerwiltz-Clervaux
Distans: 96 km Totalt: 2190 km

Bilder: 1. En kyrka i en by 2. Samma kyrka  taget från andra hållet 3. Landskapet 4. Cykelbana och å under järnvägsbro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar