Måndag 8/9, utför och terrängcykling

I dag gjorde jag en vurpa med cykeln.
Eftersom jag var sen till Siena igår blev det en sen avfärd idag. Jag tog en promenad i stan, åt frukost på en bar och turistade. Det är i Siena som den beryktade hästkapplöpningen på Piazza Campo äger rum, en spektakulär galopptävling mellan olika distrikt (eller kommuner eller nåt) runt torget med tvära svängar.
Framåt elva åkte jag från Siena och det tog lite tid att komma iväg åt rätt håll. Det var mycket nedför i början och inte så mycket upp och ner resten av resan heller för jag är lite mör i benen och behöver en dags vila. Målet var att komma till Lucca för vilodagen.
När jag passerat Castelfiorentino stannade jag för att äta lite bananer och ett varmt bröd med äppelmos i och müslibars spm jag nyss hade köpt. Jag kollade också in min tänkta resväg och såg att det skulle bli lite uppförsbackar. Jag ställde då in Gps-appen OsmAnd + på cykling till Lucca. Den hittade då en genväg och den tog jag. Den gick på åkerväg belagd med krossgrus och krossat tegel, lerväg (som tur var har det inte regnat på länge så den var torr), ej färdibelagd motorväg och skyddsvall till Fiume Elsa. Här var det ett lerhål som jag cyklade i och det var här jag föll. Men det var ju mjukt att ramla där så det var bara att borsta bort lite lera och fortsätta. När jag sedan cyklade ner från skyddsvallen stod en man där vid en traktor och tittade storögt på mig. Jag vinkade åt honom, han undrade väl var jag kom ifrån. Där kom jag ut på en mindre väg. Efteråt såg jag att den vägen kom från Castelfiorentino och hade varit genare, så om jag kollat med min gps lite tidigare så hade den säkert valt den. "Genvägen" var 2,5 km. Så kan det gå, men det blev ju lite annorlunda.
Resten av vägen mot Lucca var det bara att följa gpsen i stort sett.
Jag bokade boende strax efter kl 18 när jag trodde att jag skulle hinna till Lucca. Även idag hade det blivit mörkt innan jag kom fram. Undrar varför jag har belysning på cykeln, det är det ingen annan som har.

Väder: 25-30 grader, soligt
Dagens sträcka: Siena-Colle di Val d'Elsa- Castelfiorentino-Fucécchio-Altopescio-Lucca
Distans: 116 km Totalt: 548 km
Dagens etapp:
http://connect.garmin.com/activity/586433115

Bilder: Piazza Campo (det var lite dimmigt på morgonen) i Siena och den leriga "vägen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar