Torsdag 18/9, Uppför

I dag har jag följt cykelleden (Schweiziska North-South Route +3) mest hela tiden. Den har gått i dalen Leventina tillsammans med floden Ticino (den jag har följt förut och som rinner ut i Po, floden har för övrigt givit namn åt kantonen som jag är i nu), motorvägen, järnvägen och vanliga vägen. Mot slutet gick järnvägen och motorvägen mest i tunnlar och på broar. Oftast har cykelleden gått på den vanliga vägen, men de som lagt rutten försöker få bort cyklisterna från vägen så mycket som möjligt. Jag tycker att det är kul med omväxlande cykling,  men det tar lite längre tid. Jag skulle inte cykla så långt idag, jag bokade boende i Airolo igår. Sista möjliga boendet innan de verkliga stigningarna börjar. Stigningen i dag var inte så svår, inte många väldigt branta stigningar, trots total stigning från 225 m till 1165 m.
Vid ett tillfälle mötte jag tre jägare på en grusväg i skogen. De såg inte purunga ut, men jag hoppades att de hade bra syn ändå, så att de inte skulle börja skjuta på allt som rörde sig. Idag såg jag bara ett par cyklister, vädret kanske skrämde bort dem. Det har varit molnigt och fuktigt, ibland lite regn.
Jag stannade och åt lunch i Ambri. De hade ishockeytröjor upphängda överallt i lokalen. Jag pratade med personalen om det och de sa att de har ett lag, HC Ambri Piotta, i högsta ligan i Schweiz, trots ett invånarantal på bara 500. De var väldigt stolta.

Väder: Mulet o lite regn på em, 13-17 grader
Dagens sträcka: Bellinzona-Biasca-Faido-Piotta-Airolo
Distans: 68 km Totalt: 1174 km

Eftersom mobiltelefons miniUSB inte funkar så kan jag inte längre få med min Garmins data. 

Bilder tagna utefter vägen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar