Torsdag 4/9, Första dagen

Ja då är resan påbörjad. Jag kom till Villa Svezia sent går kväll. Grannarna, Florindo Monaco med familj, bjöd på en sen middag. Efter att jag på morgonen gjort i ordning cykeln och packningen samt sagt adjö till familjen Monaco startade resan. Först ner till Adriatiska havet. Därefter har jag följt havet hela tiden, mest på den gamla ss16, men en del också närmare havet utefter strandpromenader. Eftersom det var mulet idag och semestrarna börjar ta slut så var det knappt några som badade.  Det var nog ändå upp mot 30 grader mitt på dan, annars ner mot 20.
Några glada tillrop och vinkningar från andra cyklister, de på racercyklar, fick jag i år också. Jag pratade med två som kom ikapp mig, med lite engelska och lite italienska. Jag märkte att jag glömt en del av de italienska ord som jag kunde förra året. När jag sa att jag skulle cykla till Svezia undrade en av dem om det skulle ta 4 eller 5 dagar??? Han trodde väl att jag skulle till Schweiz. När jag förklarade resrutten förstod de nog. Jag måste nog lära mig några svar på italienska. Frågorna brukar handla om (kommer jag ihåg även från förra året) vart man ska, var man startade, hur långt jag åker per dag och vilket boende jag brukar ha.
I dag var det lätt cykling, flackt. I morgon börjar cyklingen över Apenninerna, då blir det helt annat.
Väder: Mulet, lite regn framåt kvällen, motvind (måttligt) mellan 20 och 30 grader.
Dagens sträcka: Arielli-Francavilla al Mare-Pescara-Giulianova-San Benedetto Civitanova Marche
Distans: 141 km
Detaljer om etappen:

Jag och en av de cyklisterna jag pratade med

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar