Fredag 5/9, Apenninerna

I dag skulle jag ha ett möte med en präst.
Jag startade med10km utefter havet. Sedan svängde jag av väster ut mot Apenninerna. Till en början svag lutning fram till San Severino där jag åt lunch, pizzaslisar för andra dagen i följd. På mindre ställen är det inte så lätt att hitta lunch som vi vill ha. Här äter ju folk på kvällen. Efter ytterligare lätt stigning ca10 km blev det brantare upp till Camerino på ca 450 m. Där valde jag en väg mot Foligno som skyltningen sa i stället för den lite större vägen. Det var nog både bra och dåligt. Bra för att det inte var så mycket trafik samt att den var lite genare, mindre bra för att det var så mycket stigning, upp till 750 möh och sedan ner 200 m där vägarna gick ihop igen. Jag började dessutom få ont om vatten, jag hade glömt att fylla på när jag åt lunch, så jag började snåla på drickandet. Det skulle komma en by, Serravalle, längre fram och efter lite krokiga vägar uppför det var plötsligt ingen lutning alls, ett flackt landskap (Coliforitoplatån) fram till byn. Väl där stannade jag på ett café och köpte en läsk och en bakelse. Där sökte jag också boende på booking.com och det enda jag hittade som var åt rätt håll och inte så långt ifrån var i nästa by, Coliforito 750 möh.. Egentligen ville jag komma till staden Foligno men insåg att jag inte skulle hinna dit innan det blev mörkt med alla uppförsbackar. Boendet hette Casa Religiosa Di Ospitalità och var ett pensionat, med dusch och toalett i korridoren. För 20 € var det ok och för mig fanns det inget alternativ. När jag kom dit mötte en man i prästkrage mig. Han kunde engelska och tipsade mig om att om man vill ha en öl så finns det en irländsk pub i byn. Han hade lite bråttom för han skulle hålla mässa någonstans men sa att vi kan prata lite senare. Efter att jag ätit och druckit ett par öl på puben kom han med en flaska vatten till mig. Jag frågade om han var byns präst och han sa att han var präst för fyra områden. Han har tydligen det här pensionatet som extraknäck. Han gav mig lite tips om vilken väg jag ska ta till Foligno för att undvika tung trafik. När jag berättade att jag skulle cykla till Sverige kallade han mig för viking. En trevlig man.
Jag undrade idag varför det plötsligt blev så mycket tung trafik och upptäckte att motorväg saknas de sista 50 kilometerna fram till Foligno. Men som prästen sa, det finns inga andra alternativ för mig.

Väder: Mest mulet, runt 25 grader
Dagens sträcka: Citanova Marche-Porto Potenza-Sambucheto-San Severino Marche-Camerino-Coliforito.
Distans:104 km. Totalt: 245 km

Dagens etapp:

http://connect.garmin.com/activity/585411831


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar