Lördag 6/9, En ledig eftermiddag

Efter att jag ätit min müsli som jag har med mig, frukost ingick ej i rummet, cyklade jag till byns snackbar och köpte en sandwich som jag tog med så att jag kunde ta en andra frukost.
Uppförsbacken började direkt, från 750 m till 850. Sedan bar det av neråt, ner och ner. Jag missade vägen som prästen hade tipsat om, det gick väl för fort. På ett ställe var det en tunnel och jag funderade på om jag kunde ta den, men sen mötte jag ett gäng cyklister så jag fortsatte. Det var en vägren i den några hundra meter långa tunneln, så det gick bra. Det var en fin väg att cykla utefter bergskammen. Inte så mycket trafik, det är ju lördag.
När jag kom till Foligno använde jag min gps-app, OsmAnd+, för att ta mig igenom.  Jag har laddat ner kartorna tidigare, så jag behöver inte vara online.
Med ca 10 km kvar till Perugia åt jag en lunchmacka på ett café och samtidigt bokade ett boende i Perugia genom booking.com. Det skulle bli en kort tur idag men jag ville se hur Perugia såg ut. Staden ligger på en bergssluttning så det var en jobbig stigning till hotellet som ligger innanför de gamla stadsmurarna. Två hundra meters stigning på några få kilometer, så jag rann av svett när jag kom till hotellet.
Perugia är en stad med gammal ringmur, smala gränder, piazzor och fin utsikt som många andra gamla städer i Italien.
Väder: Soligt 25-30 grader
Dagens sträcka: Coliforito-Foligno-Perugia
Distans: 63 km Totalt: 307 km
Dagens etapp:
http://connect.garmin.com/activity/585411154

Bilder: Vägen ner mot Foligno och två från Perugia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar