Söndag 7/9, mot Siena

I dag var det mycket kolla efter vägval. Min gps-app OsmAnd+ hjälpte till mycket, men jag har själv bestämt en hel del. Bl.a. väljer jag ibland en större väg än den föreslår som cykelväg. Ska man igenom en by så väljer den kortaste vägen som kan vara väldigt brant. Följer man bilvägen i stället är de lite längre men inte så branta. Bilarna måste ju orka upp. Det finns ingen självklar väg mellan Perugia och Siena, förutom motorvägar.
Det har blivit väldigt mycket upp och ner, 1100-1200 m enligt min Garmin pulsklocka som jag har med mig för att logga resvägen.
I dag blev det också cykling offroad. Gps-appen hittade en cykelväg utefter en å eller kanal. Kul som omväxling men det gick lite saktare pga underlaget, se bild. Men det blev inte så mycket upp o ner, åar går ju inte upp i alla fall. Värre blev det mot slutet av dagen. Jag bokade boende när jag passerade Asciano, men hittade inget närmare än Siena. Det var dit jag ville hinna, men det började bli sent och jag visste att det skulle bli mycket upp och ner. Det blev en jobbig sista bit och det hade blivit mörkt när jag kom fram. Jag har ju dock bra belysning med navgeneratorn.
Eftersom det var soligt idag så blev det väldigt varmt att cykla mitt på dagen. Det gäller att dricka ordentligt. Behöver snart en vilodag, jag börjar bli rätt mör i benen.
Väder: 25-30 grader, soligt
Sträcka: Perugia-Magione-Camucia-Foiano della Chiana-Lucignano-Asciano-Siena
Distans:124 km Totalt:433 km
Dagens etapp:
http://connect.garmin.com/activity/585410269

Bilder:Utsikt från över Lago Trasimeno från restaurangen där jag åt lunch, cykelvägen på kanalbanken, naturbild tagen mellan Asciano och Siena och bild tagen från mitt rum när jag kommit fram till Siena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar