Söndag 28/9, mot Luxemburg

Det blir inte alltid som man planerat. Min ursprungliga plan var att följa cykelrutten EV5 till Luxemburg och den går genom Frankrike från Strasbourg. I min gps-app OsmAnd+ finns cykelleder markerade och där går EV5 till Saarbrücken så då följde jag den igår. 

Idag cyklade jag därför i Tyskland till Luxemburg. Det finns en rundtur som heter SaaLorLux som går först utefter Saar sedan till Luxemburg och genom Lorraine tillbaka till Saarbrücken.  Den följde jag utefter Saar ca 50 km. För att ta en genare väg till Luxemburg bör man svänga av än rutten visar. Ett par killar med cykelpackning hade stannat för att vila på ett ställe och jag stannade och pratade med dem. De skulle hem till Amsterdam, men skulle först till Luxemburg. Vi gämförde kartor och hur vi hade tänkt att cykla. Jag fick ett tips var jag skulle svänga av. 

När jag lämnat Saar blev det mycket upp och ner som väntat. Ett par tjejer som skulle göra rundtrippen stod vid ett vägskäl och funderade på åt vilket håll de skulle cykla och jag gjorde detsamma. De kom fram och pratade och vi jämförde kartor. Vi cyklade sedan åt olika håll. 

Efter att jag stigit ett par hundra meter så skulle jag korsa Mosel som är gränsen mellan Tyskland och Luxemburg. Då bar det av nerför så klart. Ca 20 km från gränsen ligger staden Luxemburg där jag bokade hotel för två nätter.Det är dags för en vilodag. 

Väder: Soligt 16-25 grader

Dagens sträcka: Saarbrücken-Völkingen-Merzig-Nennig-Remich-Luxembourg

Distans: 109 km, Totalt: 2094 km

Bilder: Dalen där Mosel (Moselle) rinner, Gränsen till Luxemburg (på bron över Mosel)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar