Söndag 21/9, Lätt cykling

I dag var jag i Liechtenstein och Österrike, förutom Schweiz, samt vid Bodensjön, allt innan lunch.
Jag började med att cykla över Alpenrhein på bron mellan Buchs och Schaan i Liechstenstein, ett par km från där jag bodde. Efter att ha varit inne i Liechtenstein några hundra meter vände jag och körde efter skyltningen för Rhein Route igen.
Alperna som omger dalen där Rhen rinner kom längre och längre ifrån på båda sidor om floden. Mellan Alperna är det ett slätt jordbruksområde.
Jag följde rutten ut på landsbygden och här såg jag väldigt många ryttare som var ute med sina hästar. Det låg mycket hästspillning på de asfalterade cykelvägarna, som man fick försöka parera för.
I Reendeltat, där floden rinner ut i Bodensjön, finns det mycket vattensamlingar, perfekt för ett rikt fågelliv. På ett ställe såg jag en spång ut i vassen som avslutades med ett plank med luckor i. Dessa kunde man öppna för att se på fåglarna utan att skrämma iväg dem.
Helt plötsligt var jag i Österrike. Jag åt lunch i Fußach intill Bodensjön. Ett tag senare var jag åter i Schweiz efter att ha cyklat över Alte Rhein på en täckt bro.
När jag cyklade förbi en by så fanns en skylt om ett BoB uppe i byn, så där tog jag in. De hade ingen restaurang i byn så jag fick ta tåget till nästa samhälle för att äta.
Väder: F.m. lätt molnigt, 18-20 grader, e.m. regnskurar 15-18 grader.
Dagens sträcka: Buchs-Schaan (Liechtenstein)-Buchs-Altstätten-St. Margrethen-Fußbach (Österrike)-Rorschach-Romanshorn-Konstanz-Triboltingen.
Distans: 119 km Totalt: 1467 km

Bilder: En liten sjö (damm) i Buchs, skylt vid gränsen till Liechtenstein, Boodensjön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar