Onsdag 24/9, lämnar Schweiz.

Efter att ha ätit min frukost som jag fixat själv startade jag ganska tidigt. Värden på pensionatet har en bilverkstad och höll på att tvätta en bil så han sprutade bort lite smuts från min cykel innan jag åkte. Det var en kylig, endast 7 grader, men klar morgon.
Det var lite blandad väg mot Basel i dag också, bilvägar, asfalterade cykelvägar och skogsvägar. När jag kom till Basel letade jag mig fram till gamla stan, Altstadt. Där åt jag lunch och tittade lite på stan. Centrum präglades av studenter, det låg ett universitet nära Altstadt.
I Basel svänger Rhen norr ut efter att ha runnit åt väster från Bodensjön. Jag cyklade på tyska sidan och vid en bro över till Frankrike pratade jag med ett tyskt par som var på en rundresa med cykel. De funderade på om de skulle åka över eller inte. Jag sa att jag håller mig på tyska sidan ett tag och så gjorde de också. Jag mötte fler långfärdscyklister idag än jag gjort tidigare.
Cykelleden som jag följde är en av de långa leder, D-netz Route, som går genom Tyskland. Den här har nummer 8. Nästan hela leden upp till Breisach, där jag stannade för att övernatta, var på grusväg intill floden. Den var jämn och hård så den var lätt att cykla på.

Väder: Mest soligt 7-18 grader, sent på eftermiddag mulet och sista timman regn.
Dagens sträcka: Bad Zurzach-Koblenz (Schweiz)-Laufenburg-Rheinfelden-Basel-Neuenburg am Rhein-Breisach am Rhein.
Distans: 149 km Totalt: 1716 km.

Bilder: 1. Cykelväg, Järnväg och bilväg inträngda mellan berg och flod, 2. Rhen på väg mot Basel, 3. byggnad i Basel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar