Fredag 26/9, Lorraine

Vid frukostbordet satt det ett par i närheten och de frågade om det var min Surly som stod bland cyklarna på hotellet och det var det ju. Sedan pratade vi en hel del om cyklar, däck, växlar, cykelväskor etc. De var från Canada och var här på en rundtur i Europa och har gjort flera turer här tidigare år. När jag frågade hur de får semestern att räcka till, så sa de att de var halvpensionärer. Med andra ord de behövde inte jobba så mycket längre.
Jag cyklade förbi EU-parlamentet, oj vilka byggnader, här sparas det inte på skattemedel. Det var flera stora byggnader.
Igår följde jag en kanal norrut till Strasbourg. Idag var det en kanal västerut som jag följde från staden och det var mer slussar eftersom det sluttande uppåt lite kraftigare. Det gick en hel del fritidsbåtar på kanalen och en del pråmar. Det lär finnas fisk i kanalerna för både igår och idag har jag sett många som står och fiskar och så är det mycket fåglar här.
På ett ställe hade kanalen en ny sträckning, men cykelleden gick fortfarande efter den gamla. Det var många nedlagda slussar, ibland så tätt som var hundrade meter. Vid varje sluss låg ett litet hus som slusskötaren bodde i och som nu naturligtvis var obebodda.
När jag kollade var jag kunde hitta boende  såg att jag inte kunde cykla så långt som jag tänkt, för efter några samhällen framöver verkade det vara rena ödemarken ett bra tag. I den sista byn fanns en camping och där kunde jag övernatta. Jag har inget tält med mig men de fixade ett annat boende.
Om inte detta hade funkat så hade det tagit mig mindre än en timma till staden Sarrebourg och där finns flera hotell. Staden ligger dock inte riktigt i min färdriktning.
När jag stod där vid campingen så kom det ett par med mycket packning, utrustning för tältning och matlagning. De var från Australien och hade gjort några turer med cykel tidigare. De brukade vildcampa och beslöt att göra så också nu. De kom till campingen, som också är turistinformation, för att få nya kartor.

Väder: Soligt, 16-20 grader
Dagens sträcka: Strasbourg-Saverne-Niderviller-Hertzing-Gondexange (camping)
Distans: 96 km Totalt: 1896 km

Bilder: En av EUs byggnader, fågelliv vid kanalen, nedlagd stuga för slussvakt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar