Onsdag 10/9, kust till kust

Det är inte alltid som det blir som man tänkt. Jag hade tänkt att följa EUs Eurovelo 5 från och med Siena. Jag har EV5 inlagd på Gps-appen så att jag kan följa den ända till Luxemburg. Igår följde jag den bara bitvis. Jag insåg att den gick in i (och upp) i varje by i närheten så jag skippade den. Idag hade jag tänkt följa den men det blev inte så pga regnet. Det har regnat hela dagen i stort sett, fram till kl 16.
Jag följde EV5 till en början och den gick utefter floden Fiume Serchio. Det var en grusad ojämn cykelväg och efter allt regn (det hade varit ett riktigt åskväder på natten) var det mycket vatten på cykelleden. När jag kom fram till vägen som skulle ta mig norrut så tyckte jag att det var så mycket trafik i spöregnet att jag fortsatte på cykelleden utefter floden. Den var ju i alla fall skyltad som cykelled. Jag visste inte vart den tog vägen, mer än att den måste rinna ut i havet. Det var berg överallt framåt, men någonstans måste den hitta igenom. På vissa ställen var det asfalt och vissa var det decimeterdjupt med vatten. Så småningom kom jag fram till kusten, eller i alla fall i närheten. Jag hade då cyklat åt sydväst i stället för nordväst som det var tänkt.
När jag börjat cykla norrut på vägen mot Viaréggio träffade jag en engelsman som hade tagit skydd mot regnet under ett tak. Han hade hyrt en cykel på sitt hotell i Viaréggio och var på väg till Pisa.
Snart kom jag på en dålig cykelväg med grus och sand (jag var ju nära havet) och stora hålor med decimeterdjupt vatten.
Från Viaréggio och norrut var det rak bred bilväg så nu kunde jag stå på lite och nu följde jag EV5 igen.
När jag kollade efter boende hittade jag inget där jag tänkt utan jag fick åka några km mot La Specia.

Väder: ca 20 grader, regn, ibland rikligt, och med lite åska.
Dagens sträcka: Lucca-Viaréggio-Forte dei Marmi-Marina di Carrara-Sarzana-Piano di gure Valeriano
Distans: 102 km Totalt: 650 km
Dagens etapp:
http://connect.garmin.com/activity/587505457

Bilder: cykelväg utefter Fiume Serchio, berg utefter floden, cykelväg efter Viaréggio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar