Tisdag 16/9, Schweiz

Efter fem km från Como kom jag till Schweiz. Jag tänkte ta ett kort när jag passerade, men det tyckte gränspoliserna inte var någon bra idé.
Det har varit omväxlande cykling idag, stora vägar med mycket trafik, mindre vägar, riktigt små vägar (typ ett körfält), cykelbanor med asfalt eller grus intill ett vattendrag med små broar fram och tillbaka över ån. Var ett tag uppe på över 550 m höjd men en 10 % nedförslut i slutet gör att jag är tillbaka på 200 m igen. Känns lite onödigt när jag ska över Alperna snart.
Jag följer fortfarande EV 5, men här i Schweiz heter den North-South Route eller +3 som det står på skyltarna. Den är f.ö. bra skyltad, men ibland hinner jag inte riktigt med att kolla. Jag kom till Lugano och det var inte meningen så där fick jag försöka att komma tillbaka till rutten och det gick med lite extra uppförsbackar.
Annars märker jag inget skillnad här och i Italien, mer än att allt är dyrare. Det pratas Italienska här söder om St. Gotthardpasset.
När jag kom till Bellinzona köpte jag en karta om cykelleder i Valle Leventina som jag ska följa upp mot passet. Jag fick också ett häfte om boende utefter vägen.

Väder: Molnigt, 20-25 grader
Dagens sträcka: Como--Chiasso-Bissone-Lugano-Bedano-Bellinzona
Distans: 72 km Totalt: 1106 km

Dagens etapp:
http://connect.garmin.com/activity/592080864

Bilder: Luganosjön, cykling över bro, cykling intill vattendrag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar