Fredag 12/9, En händelserik dag

I dag har jag gett en kvinna dåligt samvete, pratat med en tysk, två fransmän och en Marockan, tappat bort mina toalettartiklar, samt blivit av med mitt bokade rum.
Jag var på turistinformationen i Berceto när de öppnade på morgonen. Jag behövde en ny karta. Den jag har på centrala Italien räckte inte längre. Kvinnan på turistinformationen och jag pratade om ålder, cykling och träning. Hon skulle bli 99 år sa hon, men tyckte att hon bara satt där och blev fet. Inte var det någon fara med det sa jag, men det viftade hon bort. Hon hade ingen karta som jag ville ha. 
Det där med toalettattiklarna beror troligen på att jag glömde lägga tillbaka toalettväskan när jag pumpade cykeln på morgonen. Pumpen ligger i samma väska. Ett alternativ är att den blev stulen. Man vill ju tro att det är någon annans fel, men... I vilket fall, så var väskan inte stängd när jag kom till hotellet på kvällen och toalettväskan borta.
På vägen ner från bergen stannade jag och pratade med en tysk som vandrade i motsatt riktning. Han gick pilgrimsleden via Francigena, som jag cyklade på. Han skulle gå till Rom. Hundra meter efter honom kom två andra män som jag pratade med. De var från Paris och skulle också till Rom. De hade startat i Canterbury och gått i ca 50 (femtio) dagar hittills. I både tyskens och fransmännens fall så var säkert deras drivkraft religiösa. Via Francigena heter den i Italien för att den skulle börja i Frankrike, men egentligen tror man att den började i Canterbury.
När jag kom till Fidenza så tog jag en tur runt torget. En man tilltalade mig på något som lät som svenska. Han såg väl min svenska flagga som jag klistrat fast på ett par av mina väskor. Jag stannade och pratade med honom. Han hette Muhammed och kom från Marocko och hade bott i Norge, Tromsö, några månader och kunde lite norska. Nu har han italienskt medborgarskap men var tyvärr arbetslös.
Cyklingen har gått bra hela dagen. Jag har följt Eurovelo 5. Först nedför och sedan jämn väg på Po-slätten.
Jag tänkte att jag skulle testa att låta turistinformationen i Piacenza boka boende åt mig. Strax innan stängningsdags kl18 kom jag dit. På många hotell och B&B fanns inga rum, men fick sedan tag på ett B&B en liten bit utanför centrum. När jag precis lagt in adressen i min gps, ringde de från det B&B som var bokat och sa att det var fullt. Va, sa jag och klagade ett tag, men det hjälpte inte. Turistinformationen hade hunnit stänga av men jag hade fått en lista på B&B så jag ringde ett annat på samma gata. Det var också fullt och det lät som om de visste vem jag var. De skulle i alla fall smsa telefonnumret till ett hotell i närheten. När jag ringde dit lät det som om de också visste vem jag var och de hade ett rum åt mig. Det B&B som missat hade nog försökt ordna det åt mig i vilket fall.

Väder: Soligt, 15 - 20 grader i bergen, 20-25 på slätten.
Distans: 118 km Totalt: 836 km
Dagens sträcka: Berceto- Cassio-Fornovo-Borghetto-Fidenza-Piacenza
Bild: Naturbild från bergen.
Dagens etapp:
http://connect.garmin.com/activity/588860298

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar