Torsdag 25/9, Strasbourg

Jag började dagen med att gå till turistinformationen, bokhandeln för att köpa en karta och till Intersport för att köpa en tröja. När jag lastade på mina väskor på cykeln kom en man fram och frågade om hur långt jag cyklat, vart jag skulle, ålder etc.
Jag cyklade på tyska sidan ca 20 km, sedan tyckte jag att det var dags att ta mig an Alsace, Frankrike. På en bro över Rhen och sedan på bilväg. Vägarna jag åkte på har vägren som är skyltad som cykelväg. Efter några km följde jag sedan en kanal, 46km till Strasbourg, spikrakt. Var lite tråkigt i början, såg inte en människa, men det blev bättre efter ett tag.
Var lite sen med att tänka på lunch och när jag kom till ett samhälle tänkte jag kolla efter restauranger. Klockan var över två så ingen ville laga mat åt mig. Min reservproviant, müsli, banan och snickers, räddade situationen.
När jag kom till Strasbourg tänkte jag åka till en turistinformation. Min gps i telefonen visar allt som har med info att göra, även informationsskyltar så jag hittade inget bra ställe att åka till. När jag cyklade mot där jag trodde var centrum så hörde jag tre killar som pratade engelska med varandra, så jag frågade dem om de visste var det fanns en turistinformation. De började leta i sina mobiler och visade mig till centralstation. När jag kom dit så hittade jag inte turistinformationen, men då hittade jag den i min egen gps, precis intill katedralen. Där tipsade de mig om ett hotell och efter lite letande hittade jag det och fick det sista singelrummet. Några tyskar på cykel som jag pratade med var ute efter samma hotell tror jag. Ett BnB i en liten by utan restauranger, som jag sov en natt på, i Schweiz kostade lika mycket som det här hotellet centralt i stan.
Jag var, trots allt letande, i rätt hygglig tid ute på stan efter duschen, så att jag kunde gå runt och turista. Katedralen är riktigt mäktig och centrum innanför kanalerna är väldigt mysig. Mycket studenter här också, det livar upp.
När jag stod och fotograferade så hörde jag några som pratade svenska så jag tog kontakt med dem. De var här på kurs i "benmärgsspikning" typ och var ortopeder.
Det blev mat på en Indisk restaurang nära hotellet. Ett populärt ställe, för det kom mycket folk, väldigt många engelsktalande.
EU-kvarteret ligger inte i centrum. Jag får se om jag kan cykla dit i morgon. Kanske lobba lite, får fundera på vilken fråga.

Dagens sträcka: Breisach-Sasbach am Kaiserstuhl (i närhetem av) (Ty)- Marcholsheim (i närheten av) (Fr)-Eschau-Strasbourg
Distans: 84 km Totalt: 1800 km

Bilder: Alla från Strasbourg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar