Tisdag 23/9, Vilodag i Bad Zurzach

I dag tog jag en vilodag. Jag hade tänkt att ta den i Basel, men ett Thermalbad i Bad Zurzach gjorde att jag tog den nu i stället. Badanläggningen med flera pooler utomhus är uppvärmda med vatten från en underjordisk källa. I anläggningen finns också flera basun.
I slutet av 1800-talet borrade man för att söka efter salt och hittade det på 132 m djup. När Swiss Soda Factory 1914 fortsatte att borra hittade man den heta källan. Den stängde man dock för det var inte det man ville ha. Senare började några personer att leta efter källan igen och 1955 hittade man den på 430 m djup. Det varma vattnet håller 39,9 grader.
Jag besökte badet ett par timmar idag. Det var skönt för mina muskler att få lite massage från vattenströmmarna. Solen sken men det var lite kyligt i luften, så det var skönt att gå ner i poolerna som höll 32 - 36 grader.
Jag träffade några svenska grabbar här. De var musiker och spelade på en föreställning med Flamencodans i, eller i närheten av, Zürich. En av dem spelade faktiskt nyckelharpa.
Annars har jag tagit det lugnt och lagat lite enklare mat själv som omväxling,  eftersom jag bor på ett pensionat och har köket precis intill sovrummet.

Bilder: Broschyr på badanläggningen, En av flera bronsstatyer i parken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar