Lördag 27/9, Saarbrücken

Började med att åka och handla frukost inkl. baguette naturligtvis. Maten räckte till två frukostar idag, brunch kanske man kan kalla det. I början av cykelleden utefter kanalen fanns en bänk att sitta och äta frukost på. När jag ätit klart kom australiensarna, som jag pratade med igår, cyklande på en stig ut ur skogen. De hade ju vildcampat och skulle nu cykla mot Strasbourg. Vi pratade en stund innan de åkte.
Jag följde kanalen hela tiden fram till Saarbrücken. Området jag cyklade i är ett vattenområde med många små sjöar och vattendrag. Efter halva sträckan ungefär rinner floden Saar, eller Sarre på franska, parallellt med kanalen. Sista delen in till Saarbrücken går kanalen ihop med Saar.
Jag mötte en hel del touringcyklister idag, fler än jag brukar. När jag kom till Sarreguemines cyklade jag in i centrum och kollade hur det såg ut där. Jag köpte en korv med bröd på ett torg och här är det en bit baguette som gäller som bröd.
Innan Saarbrücken passerade jag gränsen till Tyskland. Jag kom dit ganska tidigt på em, det var lätt cykling utefter kanalen även om det var motvind. Det passade bra att ta lite lördagsledigt och stanna här. Turistinformationen bokade hotell åt mig och efter tvätt så gjorde jag en rundtur till fots på stan. Det var lördag eftermiddag så väldigt många satt ute på de många mat- och dryckesställena. Ölen flödade kan man säga.

Väder: Mest soligt, 16-20 grader
Dagens sträcka: Gondrexange-Sarralbe-Sarreguemines-Saarbrücken
Distans: 89 km Totalt: 1985 km

Bilder: Bro över kanalen, Saarbrücken - en gata med försäljning av mat "i ett hål i väggen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar