Fredag 19/9 San Gottardo

I dag skulle San Gottardo besegras. Från där jag startade blev det nästan 1000 m stigning. Jag kom igång tidigare än jag brukar, var väl ivrig att komma igång. Mulet från start, men jag hade kollat väderprognosen och hade förhoppningar om att det skulle klarna lite fram på förmiddagen. Det går två vägar upp till toppen, den gamla som heter Tremola och en nyare som bland annat går genom någon eller några tunnlar. Sedan finns motorvägen som går genom tunneln, men den passerar ju inte toppen. Jag följde cykelleden Tremola. Några motorcyklar och bilar tog den vägen också. Det är mindre än 12 km upp men alltså nära 1000 m stigning. Stigningen är jämn och alltså inte så avskräckande. Ungefär hälften av sträckan är belagd med gatsten men de är väldigt jämnt lagda.
Tyvärr så var det mulet hela vägen upp så sikten blev inte som jag hoppats. Jag har sett fantastiska bilder på nätet. Det regnade kanske inte, men om man cyklar i molnen blir man rätt blöt ändå.
På vägen upp passerade jag ett litet stenhus med dörrarna öppna och därinne låg det en massa ostar på lagring. En man stod där inne och jobbade. Jag frågade om det var ok att ta ett kort och han nickade.
När jag kom upp på toppen på 2107 m så lättade molnen ibland och i nästa stund var det helt utan sikt. Jag bytte kläder när jag kom upp,  jag var blöt inifrån och ut. Jag firade med en kopp kaffe och en bakelse på San Gottardo-museets restaurang.
Sedan bar det ner till Andermatt på 1430 m höjd. Min ursprungliga plan var att följa rutten Sweiziska North-South Route till Basel, men jag har ändrat mig och ska i stället följa Rhein Route till Basel, som jag trodde startade i Andermatt. När jag kom dit upptäckte jag att jag måste cykla 610 m upp först.
Efter en pizza och ett besök på turistinformationen bar det iväg. Nu var det mycket bättre sikt så det blev väldigt många stopp för fotografering. Utefter serpentinvägen går det också en järnväg på krokig "serpentinjärnvägsspår". När jag nådde den här toppen på 2040 m så pratade jag med en tysk som jag mötte. Han varnade mig för öl på vägen ner, så jag skyndade mig ner. Nej, jag fick ta det lugnt ner, men jag såg ingen olja på vägen.
En bit ner i Disentis så stannade jag vid en skylt, Zimmer, och fick ett rum där. Efter all backcykling var jag rätt mör i benen. Att cykla på 2000 m höjd ska man nog inte underskatta, jag har inte varit på höghöjdsläger.
Här pratas ett språk som jag inte förstår ett dugg av. Här i kantonen Graübunden, i sydöstra Schweiz, pratas rätoromanska, som är ett av fyra officiella språk i Schweiz. Det pratas av mindre än en procent av Schweiz befolkning. I Disentis finns mycket för skidåkning, spår för längdåkning, klättring i bergen med stighudar och utförsåkning. Allt fick jag veta av servitrisen på restaurangen där jag åt middag.

Väder: Mulet och blött 5-12 grader San Gottardo-turen, halvklart 12-19 grader från Andermatt.
Dagens sträcka: Airolo-San Gottardo-Andermatt-Sedrun-Disentis
Distans: 64 km Totalt: 1238 km
Total cykling uppför idag: ca 1600 m

Bilder: 1 ostarna, 2 molnen rullar in på San Gottardo, 3 från stigningarna från Andermatt (som syns längst bort), 4 tåget, 5 och 6, natur mellan Andermatt och Disentis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar