Onsdag 1/10, Vennbahn

Jag började med att cykla ca 10 km till Troisvierges. Vid starten av Vennbahn fanns information om leden på ett café och där fick jag en folder som innehöll karta och annan info om sträckan, som sevärdheter, restauranger och boende.
Vennbahn har en lutning på 2%, dvs där leden går på banvallen. Den första delen från Troisvierges lades ner precis efter andra världskriget så där har en del broar rasat, tunnlar stängts och på en del sträckor har banvallen vuxit igen eller använts till annat. Med andra ord så går leden till stor del vid sidan av och då är lutningen ibland mycket större än 2%. Underlaget är blandat, asfalt grusväg med två spår, skogsväg t.ex. Gränsen till Belgien och Ardennerna passerade jag knappt 10 km efter Troisvierges.
Efter ett tag går leden på banvallen och på vissa ställen låg ett spår kvar vid sidan av spåret. Den här delen lades ner 2001, efter att de sista åren enbart kört turister. Här kan man åka dressin som man hyr på ett ställe utefter spåret. Här finns också många rastplatser, caféer, restauranger etc. Man förstår att Vennbahn är populärt under sommarmånaderna. Även idag såg jag en hel del cyklister.
När jag kom till Monschau hade en man sin kiosk öppen och där sålde han kaffe och crepes bl.a. Han hade också wifi och eftersom klockan snart var sex så stannade jag där och köpte just kaffe och crepes och kollade boende. Han hade också ett häfte med annonser om hotell så jag ringde ett av dem och bokade rum. Här upptäckte jag att jag nu var i Tyskland. Gränsen passerade jag 5 km bort, informerade kioskägaren mig om. Hotellet låg i Monschau Altstadt och det var ett par km dit. Det var utför hela vägen till Altstadt så det blir att starta morgondagen med att cykla uppför.
Damen i receptionen sa att jag skulle gå till restaurangen som låg runt hörnet med det samma, utan att duscha, för de hade inte öppet så sent.
Hotellet låg i ett hus som var 400 år gammalt och TVn var nästan lika gammal. Jag kunde i alla fall se Dortmund vinna i Champions League. Altstadt är omgiven av berg och husen ligger väldigt tätt.
Några episoder under dagen:
1. När jag åt lunch så såg jag flera skyltar med Hoegarden så jag kunde inte låta bli att ta en sådan. Annars brukar jag inte dricka öl till lunchen.
2. Jag fick punktering idag, pyspunka på bakhjulet. Jag hittade orsaken, en liten vass sten hade gått igenom däcket och gjort hål i slangen. Jag tog bort stenen och bytte slang.
3. Jag mötte en grupp på 10-15 äldre cyklister mot slutet av dagen. Man kunde se att de var tyskar, alla hade mustasch.
4. Min Garmin sportklocka fick fnatt idag. Den trodde att jag cyklade 150 m över marken.

Väder: Dimma och 10 grader på morgonen, växlande molnighet och 15-20 grader på dagen.
Dagens sträcka: Clervaux-Trojsvierges-Burg Reuland (Be)-St. Vith-Waimes-Monschau (Ty)
Distans: 98 km Totalt: 2288 km

Bilder: Ardennerna, Vennbahn med spår för dressin, rastplats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar