Fredag 3/10, Sommar

Innan jag somnade igår hade jag bestämt vilken väg jag skulle ta. Ett alternativ var att cykla mot Holland, men det blir en mer nordöstlig riktning mot Düsseldorf och Rhen.

Idag har det varit rena sommarvädret med solsken och 25 grader, tror jag. Min cykeldator har inte fungerat på hela tiden, förutom att mäta temperaturen. Jag har heller inte brytt mig om att försöka fixa det, jag loggar ju via min sportklocka.
Jag skulle handla lite i morse tänkte jag, men allt var stängt. Det var heller ingen morgontrafik. Jag tänkte att det måste vara någon helgdag och det fick jag bekräftat när jag kom till hotellet på kvällen. Det är årsdagen av öst och västs återförening.
Idag har jag följt ett par olika cykelleder men också cykelbanor intill bilväg och i viss mån vanlig väg . Sista halvan av dagens sträcka har jag följt vattendrag, IGEN, nämligen ån Erft. Det känns på något sätt tryggt. Man vet vart det går och åt vilket håll det rinner. Det blir mer flyt i cyklingen också, jag behöver inte stanna så ofta för att kolla om jag är på rätt väg. Innan jag kom till Erft så var det väldigt många stopp för att kolla vägen. Vid ett tillfälle när jag stod och kollade gpsen kom det en äldre man och ville hjälpa till. Jag sa att jag bara förstår lite tyska och då kunde vi konversera lite bättre. Han förklarade vart jag skulle komma på de olika alternativen.
Däremot har det varit sämre väg att cykla på utefter kanalen, grus- eller lerväg på många ställen, så det går lite långsammare. Men det kompenseras av att jag inte behöver stanna så ofta för att orientera mig.
Eftersom det var helgdag idag och såå fint väder så var väldigt många ute på cykelvägarna. På vissa sträckor av gång- cykelvägarna var det svårt att komma fram.

Väder: Soligt 20-25 grader, 16 på morgonen.
Dagens sträcka: Aachen-Eschweiler-Düren-Kerpen-Grevenbroich-Wevelinghoven
Distans: 108 km Totalt: 2451 km

Bilder: Det blev knappt några bilder tagna idag så här kommer i stället ett par bilder från Aachen från igår kväll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar