Torsdag 2/10, Aachen

När jag skulle betala rummet så hade jag fått rabatt, men när jag betalade med kortet så hade hon strukit rabatten. Det fanns nog en skylt om det, men min tyska är inte tillräckligt bra för att förstå det.
Jag gick runt lite i Altstadt Monschau och tog lite bilder innan jag cyklade upp till Vennbahn. Sträckan till Aachen var mest nedför så det gick lätt att cykla. Det var rätt mycket skog, men några fina vyer och lite bilder på resterna av järnvägen och dess stationer blev det.
När jag cyklade in i Aachen passerade jag en cykelaffär. Det var en mindre affär,  men det var cyklar överallt och ägaren lagade också cyklar, med andra ord en sån man kunde prata cyklar med. I går när jag lagade punkteringen såg jag att bakdäcket var utslitet. Jag behövde ett nytt däck. Vi diskuterade dimensioner och hur däck slits, han pratade bra engelska. Det går två bakdäck på ett framdäck ur slitningssynpunkt sa han och det kunde jag se på mina däck. De har gått 6000 km nu. Jag köpte ett däck med samma dimension, 622-39, och en ny slang. Jag bytte däck utanför hans butik och lämnade det gamla till honom.
Sedan cyklade jag till Vennbahns slutpunkt, Hauptbahnhof i Aachen. Väl där åt jag lunch och funderade på vad jag skulle göra. Jag hade ingen klar plan. Efter att ha åkt runt lite och suttit på en parkbänk ett tag, så infann sig ingen plan. Jag bokade då ett hotell, så jag kunde fundera i lugn och ro.
Jag gick ner till stan och turistade, köpte en karta över Tyskland, åt Enchiladas och drack ett par Weizenbier.
I morgon cyklar jag norrut, vi får se vilken rutt, det finns flera alternativ.

Väder:  Mest soligt, 15-22 grader
Dagens sträcka: Monschau (Ty)-Roetgen (Ty)-Raeren (Be)-Aachen (Ty)
Distans: 55 km Totalt: 2343 km

Bilder: Altstadt Monschau, Vy utefter sträckan, Rådhuset i Aachen, Domkyrkan i Aachen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar