Tisdag 7/10, Hamburg

Idag lät jag min gps i telefonen, appen OsmAnd+, styra min cykling och det gjorde den riktigt bra. Fokus var att komma igenom Hamburg idag. När jag närmar mig målet vill jag komma dit så fort som möjligt. Jag styrde gpsen bara så mycket att inte behöva cykla genom Bremen, utan lite öster om.
När jag kom till Hamburg ville jag cykla genom centrum och hitta boende i norra delen av staden, för att lättare hinna till Kiel i morgon. Det tog lite tid, Hamburg är ju Tysklands näst största stad på nära 2 miljoner invånare.
När jag var någonstans i Hamburg i regnet frågade en cyklist om jag kände till området så att han kunde få guidning om vart han skulle cykla. Jag har ingen aning om var jag är, sa jag, jag bara följer min gps. 

I Hamburg rinner floden Elbe ut, som jag följde i flera dagar förra året när jag cyklade ner till Italien. Utloppet delar upp sig i ett par breda flöden så det är två långa broar och några mindre att passera. 
Jag såg på gpsen att det fanns några hotell norr om centrum så jag frågade på tre hotell om de hade något rum för mig, men alla var fullbokade. Jag fick boka ett B&B Hotel via Booking.com som låg 7 km närmare centrum och fick alltså cykla tillbaka en bit. Det hade sedan ett tag hunnit bli mörkt, men jag har ju bra belysning från navgeneratorn.

Väder: Det var kanske det sämsta vädret på hela resan. Mulet från början, regn några timmar mitt på dagen, lite hyggligt väder på eftermiddagen, störtregn och blåst en stund på kvällen. 13-16 grader.
Dagens sträcka: Bassum-Syke-Achim-Rotenburg-Scheeßel-Tostedt-Hamburg
Distans: 155 km, Totalt: 2994 km

Bilder: Det är några broar att passera i Hamburg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar