Onsdag 8/10, Målgång

Jag bokade plats på färjan Kiel-Göteborg medan jag åt frukost och startade därför ganska tidigt på morgonen, för att ha tid att laga punkteringar eller om något annat oväntat skulle hända. Idag lät jag gps-en styra hela vägen från hotellet till Kiel. Efter en timma var jag ute ur Hamburg och sedan flöt det på bra hela dagen. Även idag fanns det en cykelbana utmed de större vägarna, så det blev en ganska gen väg att cykla.
Jag stannade vid en rastplats för påfyllning av energi, müsli och snickers. Det har gått åt två paket müsli under resan. Hur många snickers jag ätit vet jag inte, men det är ett stort antal. På rastplatsen slog jag f.ö. i knät i stenbordet så att blodvite uppstod. Det är den enda skada jag fått, så på den punkten är det ju alldeles utmärkt. Jag har heller inte råkat ut för några sjukdomar, förutom under min vilodag i Luxemburg då magen var lite i olag. Förmodligen hade jag ätit något olämpligt.
En reporter från Skövde Nyheter ringde igår och ville få en intervju, men då hade jag inte tid att prata. De gjorde ett reportage förra året efter min resa ner till Italien och ville nu göra en uppföljning om min resa hem. Tidningen ges ut till hushållen i Skövde en gång i veckan och de har dessutom en webbsida. När jag hade runt 20 km kvar till Kiel var jag ute i så god tid att jag hann prata en halvtimme. Det blir väl ett reportage nästa vecka trodde de.
Väl i Kiel satt jag på McDonalds och åt, samt utnyttjade deras gratis Wifi, innan jag gick på färjan. På färjan stod en annan cykel, men en racercykel med navgenerator och hållare för väskor över bakhjul. Jag träffade cyklisten på morgonen när vi skulle åka av båten. Han kom från södra Belgien och skulle till Stockholm. Han brukar göra någon cykelresa om året. Angående valet av cykel, så gillade han att färdas snabbt, men det måste vara bra underlag att cykla på, bl.a. för de smala däckens skull.
I och med att jag gick på färjan så är min cykelresa slut för den här gången. Jag köpte ett "hyttpaket" innehållande två flaskor öl,  två små Jägermeister och två flaskor Ramlösa. Det fick bli mitt firapaket. Champagnen får vänta till ett annat tillfälle. Jag vann förresten, passande nog, en flaska Champagne på ett lotteri på båten.
På båten pratade jag mycket med ett par ur personalen. Att komma cykelklädd är ett bra sätt att få kontakt med andra människor.

Väder: Ganska klart och soligt, 14-17 grader
Dagens sträcka: Hamburg-Quickborn-Bad Bramstedt-Neumünster-Kiel
Distans: 96 km, Totalt: 3090 km
Bilder: Rastplatsen, mitt firande i hytten, elprylar som jag har haft med mig (kameran som jag tog kortet med kan nog räknas dit också)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar