Villa Svezia

Nu ska jag bo i Villa Svezia, Thomas och Pirjos hus i Arielli, Abruzzo, ett tag. Den 27:e september kommer min sambo/särbo Marianne, Thomas och Pirjo plus sex andra vänner hit. Det blir nog någon cykeltur i omgivningarna innan dess.
Thomas och Pirjo räknar med att kunna hyra ut övervåningen av huset nästa år och till dess ska en pool vara klar. Huset ligger i en sluttning i Arielli, med utsikt mot centrum av byn. Västerut ser man Majella som är ett bergsmassiv i Appeninerna.
Det är ca 15 km till fina havsbad i Adriatiska havet vid Ortona. Sedan kan man nästan åka vart som helst utefter havet, det finns fina badstränder överallt. Det finns flera golfbanor här omkring, den närmaste på ca 15km avstånd. Området lämpar sig väl för cykling. Man behöver inte vara rädd för att det inte finns backar att träna i. Det finns vägar som inte är så backiga att välja också, om man vill det. Om man vill åka till Majella så är det nog närmast att åka till Passo Lanciano ca 40km till nedre delen av berget. Sedan kan man åka upp till 1900 möh, eller varför inte cykla. Vi åkte upp med bil förra året och då såg vi många cyklister som ville prova på att åka upp. Majellamassivet har flera toppar över 2.500 m varav den högsta, Monte Amoro, är på 2.793 m. Runt massivet är det en stor nationalpark, Parco Nazionale della Majella, med sällsynta växter och djur som Gems (stengetter), vargar och björnar. I nationalparken finns det många vandringsleder och en hel del organiserade vandringar. Majella har också flera skidliftsystem. Den som vill veta mer kan söka på Majella nationalpark eller "mamma rosa majella nationalpark".
Huset ägs av Thomas och Pirjo Jonsson från Skövde. Om någon vill veta mer angående hyra av huset går det bra att maila till thomas.ke.jonsson@hotmail.com.
De närmaste dagarna har jag tänkt att skriva lite om mina intryck från cykling i de länder som jag har passerat, om min cykel och om min packning.
Bilder: Villa Svezia sedd från infarten, sedd från gården, sedd från byn, byn by night (sedd från huset, Majella sedd från Villa Svezia
.

6 kommentarer:

  1. Hej Kjell, Har varit intressant och kul att följa din blogg. Jag har försökt kommentera flera gånger, men det funkar inte från"paddan", så nu sitter jag vid min hemma "stenålders"dator. Vi sak vinka åt dig från Amalfi om en vecka. /B&L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Jag har inte kunnat svara på kommentarerna från min smartfåne heller. sitter nu vid en dator i stället.

      Radera
  2. Hej Kjell och GRATTIS till en fantastisk prestation. Det känns nästan lite "tråkigt" nu när du har cyklat klart och att vi inte kan följa dina strapatser. Du tycker väl tvärt om att det är skönt att du kommit i mål. Nu hoppas vi att du får en välförtjänt vila och avkoppling till vi ses igen. Ha det bra. Vi ses på fredag kväll. Thomas & Pirjo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket och tack för alla hejarop under min resa.
      Jag tycker att jag blir tröttare och tröttare för varje dag jag vilar här, jag får nog sitta upp på cykeln igen så att jag piggnar till.
      Boendet är fantastiskt och ni har verkligen snälla grannar.

      Radera
  3. Hej och Grattis till den fantastiska resan du genomfört till Italien.
    Måste kännas skönt att vara framma och lyckats. Vi andra som inte
    är lika starka kommer med flyget på fredag, ses då
    Gunnel O Kenth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det känns bara bra. Ska bli kul när ni kommer. Birra Moretti står och väntar.
      Kjell

      Radera