Onsdag 11/9 Ändrade planer

Började dagen med att handla bananer och någon typ av choklad (de hade ingen Snickers).
Rutten fortsatte att följa Fiume Adige. Ibland på ena sidan och ibland på andra. Den gick inte alltid precis utefter floden utan ofta gick cykelleden rakt igenom vindruvsodlingar. Det skördades för fullt överallt. En lång sträcka gick leden också på vanliga landsvägen.
Vid Rivoli Veronese efter ca 40 km kom en brant stigning på 10 % i drygt 100 höjdmeter. Vid det här laget har jag fått bra backträning så det var inga problem. Vid en utsiktsplats när jag kom upp började jag fundera på om jag verkligen skulle åka in i Verona. Det kändes inte så kul. Ett alternativ var att cykla till Gardasjön så när jag vid nästa by såg en cykelvägsskylt till Garda tog jag av dit efter en stunds funderande. Ett tyskt par hade valt att göra det samma, men de stannade för att kolla om de var på rätt väg. Jag var också osäker så jag pratade med dem och vi jämförde deras karta med min gps OsmAnd. Vi vände tillbaka och såg en skylt som pekade på en stig ut i åkern. Ett annat tyskt par anslöt och vi funderade alla fem ett tag. Jag såg i OsmAnd att den lilla stigen kom ut på en väg så jag tog den. Tyskarna ville inte cykla på allmänna vägen men då hade de nog problem med att ta sig till Gardasjön.
Med hjälp av gpsen var det inte svårt att komma till Lago di Garda, närmare bestämt Bardolino. Sista biten var på en serpentinväg ner.
Jag behövde en karta nu när jag lämnat Via Claudia Augusta, så jag åkte till turisinformationen. De var så där hjälpsamma men jag fick i alla fall en karta över området kring Lago di Garda. Jag behövde en större karta så att jag kunde få bättre överblick över hur jag ska planera min fortsatta resa. Jag köpte en karta över hela Italien på en bokhandel.
Bardolino var knökfull med folk. Jag följde kustvägen (strandpromenaden) ett tag men tröttnade och tog landsvägen ner till Peschiera del Garda, som ligger på södra stranden av Lago di Garda. Turistbyrån där bokade hotell åt mig.
När jag kom till hotellet och Portieren såg mitt pass frågade han att inte har jag väl cyklat ända från Sverige. När han fick höra att det var så, blev det en väldig uppståndelse. Han ropade till sin pappa att HAN HAR CYKLAT ÄNDA FRÅN SVERIGE så att alla runt omkring hörde. Du är ju redo för Tuor de France. Faktum är att jag börjar se ut som en tävlingscyklist. Överkroppen har inte sett solen sedan juli medan armar och ben utsätts för solen dagligen.
Avslutade dagen med en liten strandpromenad och en pizza.
Bilder: Cykling bland vindruvsodling, hur tänkte dom här, utsiktsplatsen vid Rivoli Veronese, vägval, Bardolino, utsikt från strandpromenaden i Peschiera.
Väder: växlande molnighet, 18-25 grader
Dagensa sträcka: Villa Lagarina (Rovereto)-Ala-Avio-Rivole Veronese-Albaré-Bardolini-Lazise-Peschiera del Garda
Distans 87 km
Totalt 2591 km





2 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska vyer du har visat upp senaste dagarna, alperna måste ju vara helt fantastiskt.

    SvaraRadera
  2. hahaha så underhållande det är att läsa om dina äventyr....o din positivitet lyser igenom i alla dina upplevelser.....kämpa på, snart är du i mål!!!! kraam

    SvaraRadera