Måndag 9/9 Italien

Tack för kommentarerna till mina inlägg, de uppskattar jag. Tyvärr kan jag inte svara, jag får det inte att funka från min smartphone.
Till frukosten kom en liten överraskning.  Jag fick nystekta färska kantareller som värdtanten själv hade plockat.
Det var 10 km till Reschenpass och ytterligare stigning till 1500 m, men det var lätt stigning hela vägen. Redan efter 5 km var jag i Italien. Precis efter Reschenpass ligger en sjö, Rechensee/Lago di Resia (på min karta är ortsnamn, floder etc på både tyska och italienska) som Via Claudia Augusta följer. Sjön ligger på 1500 m ö h, är 7-8 km lång och i slutet av den är den uppdämd, annars hade sjön försvunnit eftersom den bara är sex meter djup. Ur vattnet sticker ett kyrktorn upp på ett ställe, jag antar att kyrkan hamnade under vatten när dammen byggdes. Den blev klar 1950. Det var förresten en hel by som utplånades då.
Efter sjön bar det bara utför. I stort sett gick cykelleden utmed floden Etsch/Fiume Adige hela dagen idag.  Det är ingen stilla flod, det är som en fors hela tiden. Den startar på 1500 m höjd och på de ca 80 km som jag följde den idag är den nere på 300 m ö h.
Igår såg jag inte så många cyklister, men idag dräller det av dom. Många hade tagit shuttle service upp till toppen, såg jag, och cyklade sedan ner här på italienska sidan. Men jag mötte också en del som var på väg upp.
Innan Merano sluttade det brant neråt och precis innan var det iordninggjort en rastplats med utsikt över Merano. Se bild.
Så gott som hela tiden var det asfalterade vägar att cykla på idag. Det var också väldigt bra markerat hur man skulle cykla, både med skyltar och pilar målade på vägen. Trots det villade jag bort mig i Merano och sedan hittade jag inte den markerade rutten igen. På kartan såg jag att nästa samhälle var Lana så jag tog mig dit och tog in på ett hotell där. Jag fick leta ett tag innan jag hittade ett ledigt rum.
Även idag blev det en del stopp för att beundra naturen och för att ta kort.
Väder: lite mulet och ca 12 grader på morgonen, sedan soligt och varmare, upp mot 30 tror jag.
Bilder: Alptopp med snö, den enorma pizzan jag åt till lunch, borg, vy från min cykelväg, Merano från utsiktspunkten.
Dagens sträcka: Nauders-Reschen-St Valentin-Prato-Lasa-Naturno-Merano-Lana
Distans 108 km
Totalt 2393 km




2 kommentarer:

  1. Hej Kjell.Fantastiskt att du redan är i Italien, visst känns det lite som "hemma" ? Du kommer ju snart ner i "Grappaland" där ju här som huvuddelen av all grappa görs. Kanske hittar du någon speciell sort som du kan bjuda på när vi träffas. Jag skickar med Florindos mailadress så att du kan maila honom när du är i närheten av Arielli.
    "monacoflorindo@libero.it"
    Ha det bra ock kämpa på. Hälsningar Thomas

    SvaraRadera
  2. Vilken otroligt vacker natur du visar på bilderna o vilken otrolig bror jag har!!!! Är så stolt över dig bror Gystav:-))Kramis från "lillasyster yster"

    SvaraRadera