Onsdag 4/9, 2000

Kom iväg sent från Holzen. Jag tittade runt lite på klostret innan jag åkte därifrån. Till en början följde jag Romantische Straße. När jag efter en tid stannade till på en rastplats fick jag se något skrivet på en stolpe. Det såg ut att vara en minnesplats för någon som stupade i Schwedenkrieg 1632. Här nämns inte Gustav Adolf. Han har nog ingen hög status här nere.
När jag nådde Augsburgs stadsgräns passerade jag 2000 km. Jag cyklade in i centrala Augsburg och på en stor uteservering på ett torg åt jag lunch. När jag skulle cykla därifrån så var bakdäcket tomt, punka alltså. Slangen var trasig precis intill ventilen så jag fick ta till reservslangen.
Efter Augsburg följde jag Via Claudia Augusta. Det var mest grusväg, ibland ganska dålig. Vid ett tillfälle cyklade jag rakt igenom en badplats med badande och solande människor. Kände mig lite dum som cyklade just där, men rutten gick ju där.
Jag såg en man med stor packning på cykeln några gånger under dagen. En gång cyklade jag förbi honom när han vilade, en gång cyklade han förbi mig när jag kollade var jag var, en gång möttes vi? När jag började kolla efter boende så hade vi sällskap ett tag. Han kom från Frankfurt och ska till Cicilien och tänker ta samma väg över alperna som jag. Eftersom han campar så sa han att hans packning inklusive cykel nog väger 50 kg.Han höll lite lägre tempo än jag brukar göra, men jag fick känslan av att han ändå kommer långt på en dag. Kanske genom smartare vägval. Han är 72 år och har gjort några långa turer förr, den längsta på ca 3000 km.
Jag stannade för att övernatta på ett gasthaus i Hurlach.
Bilder: Exempel på skyltningen för cyklister,  vid en kyrka i en by, minnestext över den stupade, torget där jag åt lunch i Augsburg.
Väder: soligt, 20-28 grader
Dagens sträcka: Holzen-Biberbach-Augsburg-Königsbrunn-Hurlach
Distans 84 km
Totalt 2055 km



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar