Tisdag 10/9 Oväntad service

Startade med att försöka hitta cykelleden Via Claudia Augusta. Jag åkte till de byar som den skulle gå igenom. Jag hann med att passera några stycken innan jag hittade rutten, men det gjorde inget för det var nog en genväg. Så småningom gick leden i anslutning till floden Etsch/Fiume Adige. Jag skrev igår att det på min karta står både det tyska och italienska namnet. Det gäller även skyltarna.
När jag kom till Bolzano svängde leden bort från floden och det gick uppför ca 200 höjdmeter. Det kändes riktigt bra att få ta i lite igen efter gårdagens utförsåkande och dagens lätta åkning.
När jag började leta efter någonstans att äta lunch började det regna. Så småningom hittade jag en restaurang och åt lasagne. När jag ätit färdigt slutade det regna.
Cykelleden gick över till att följa floden igen. Vid det här laget är floden riktigt stor.
Vid Trento delar sig Via Claudia Augusta. Antingen kan man ta den östliga som går till Venedig eller (som jag) den som går mot Verona. Efter Trento cyklade jag ytterligare 20 km till Villa Lagarina i utkanten av Rovereto där jag hade ringt och bokat boende.
Jag fick tips om en restaurang inne i centrum. Det var en typisk italiensk restaurang med fisk som specialitet. När jag satt och åt, utomhus under regnskydd, började det åska och regna. Efter att ha avslutat middagen med en grappa, gick jag in i restaurangen och väntade på att störtregnet skulle upphöra. Restaurangägaren bjöd på en Limonchelli (med reservation för stavningen) och sedan blev jag hemskjutsad. Bra service, eller hur?
I går och idag har jag sett något som jag inte har sett sedan jag var i Sverige, nämligen rullskidåkare. Både klassisk och skate. Idag har jag sett många fler cyklister på racercyklar än tidigare så det märks att man är i Italien. Tidigare har det mest varit mountainbike.
Efter att det mest har pratats tyska tidigare har jag nu i eftermiddag kommit så långt söderut att det är italienska som gäller. Någon berättade att det pratas tyska i Bolzano-regionen och norr därom.
Bilder: Tre naturbilder, en bro byggd för cyklister, vindruvsodling sedd från den höga skyddsvallen där cykelbanan går.
Väder: omväxlande mulet och soligt och regn mitt på dagen och kvällen. 17-25 grader
Dagens sträcka: Lana-Nalles-Andriano-Bolzano-Caldaro-Termeno-Salorno-Trento-Villa Laguna (Rovereto)
Distans 111 km
Totalt 2505 km



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar