Tisdag 3/9 Donau

Efter en lång natts sömn bar det av igen. Jag började med att handla bananer och kolsyrat vatten att ha med mig.
Tog det lite lugnt hela dagen. Mycket lätt cykling, nästan inga backar alls. Nästan lite tråkigt, och hur blir det med träningen inför Alperna? Det märks att det har varit lättare rutter för jag har sett mycket fler cyklister idag än jag gjorde när jag t.ex.följde Saale. Då kunde det gå timmar innan jag såg någon cykelsemestrare.
Jag har följt många cykelleder idag. Från Eichstatt, Altmühltal-Radweg till Dollnstein, Amper-Altmühltal-Radweg till Rimnertshofen, Donau-Radweg till Marxheim (i ca 5km cyklade jag bredvid Donau), Romantische Straße (till ingen nytta) till Allmannshofen.  Dessutom har jag nu kommit in på rutten som ska ta mig över Alperna, nämligen Via Claudia Augusta (som nu och ett tag framåt är samma rutt som Romantische Straße).
Vid en ort som heter Rain skulle jag ta mig över ett annat vattendrag vid en damm. Efter att jag stått och kollat vart jag skulle visade en man vart jag skulle åka och sa att (tror jag) ta den här vägen om du inte vill simma över. Han ledde in mig till en gångbro som sedan ledde in i byggnaden för regleringen av dammen. Jag skulle då passera en gallergångväg, en dörr, en trappa, en dörr igen och ut på en gallergångväg igen. Det vaar rätt väg.
När jag åt en sen lunch (jag hade ätit min reservproviant, müsli, och någon banan tidigare) såg jag några som lämnade caféet. En av dem hade en cykel med elmotor. Batteriet hade han laddat från ett eluttag som stack upp ur rabatten. Möjligheten att få batteriet laddat kommer nog att bli ett sätt för fler matställen att få kunder. Åtminstone här där det finns så många cykelleder. Jag har sett fler sällskap, där åtminstone någon har haft e-bike.
Jag började leta efter boende redan vid 5-tiden men det var bara mindre byar som jag passerade, så hittade faktiskt inget förrän framåt sju. Då hittade jag via OsmAnd ett kloster, Hotel Kloster Holzen. Det såg dyrt ut när jag kom fram och det var det också, men inte dyrare än ett ganska dåligt hotell i Danmark.
Bilder: Ett gäng cyklister (cyklisten närmast kameran har hjälp av elmotor), en by med borg, "den förstenade mannen" vid en rastplats, Donau, exempel på hur  cykelskyltarna ser ut.
Väder: 20-27 grader, soligt (en riktigt fin dag)
Dagens sträcka: Eichstatt-Dollnstein-Rimnertshofen-Marxheim-Rain-Nordendorf-Holzen.
Distans 89 km
Totalt 1970 km




3 kommentarer:

  1. Hej Kjell
    Skönt att du har kurerat dig och kan fortsätta din resa. Cykel med elmotor är väl inget för dig, men hade det inte varit skönt att ha en sådan nu när alperna väntar på dig. Sköt om dig

    Hälsningar Gunnel o Kenth

    SvaraRadera
  2. Skaffa dig snarast en elcykel!! Du är fantastisk som trampar på, trampar på....;-)

    SvaraRadera
  3. Hej Kjell,
    Tror du du kan hitta en Tyroler-pub som visar Sverige matchen på Fredag? Antar att du får följa den via webben annars. Trampa på o lycka till,
    mvh
    Richard

    SvaraRadera