Lördag 14/9 Po-deltat

Idag tänkte jag följa en cykelled från Ferrara till Ravenna som går genom Po-deltat. Leden gick mest på mindre landsvägar. Idag var det också väldigt platt, ungefär som att cykla på "Varaslätta" förutom att här är det mer floder eller åar och kanaler.
När jag började fundera på om jag inte skulle hitta någonstans att äta lunch så hittade jag en restaurang med mycket folk, i en liten by. Riktigt mätt blev jag och billigt blev det. När jag kom ut till cykeln igen kom ett gäng karlar, som ätit på restaurangen, fram och pratade. Ingen av dem kunde engelska men vi kunde konversera ändå med mina få ord italienska och lite teckenspråk. De undrade om det går bra att styra med mina väskor fram, var jag kom ifrån och hur långt jag åkt.
På en färja över Fiume Reno undrade ett par från Florens också över mina lowriders, väskorna fram. Han kunde en del engelska så det var lättare att konversera. De tyckte också att det var märkligt att jag cyklat ända från Sverige.
Överhuvudtaget blir jag uttittad där jag åker och jag tror att det beror på mina väskor vid framhjulet.
Cykelleden går inte genaste vägen till Ravenna. Den går mot en sjö som ligger precis innanför havet och som heter Valli di Comacchio. Här är det mycket fåglar bl.a. flamingos som jag fotograferade. Att det var flamingo sa i alla fall de två tyskarna som jag just här kom ikapp. De var från Dresden och skulle till Neapel. De hade cyklat längre österut än jag och kom nu norrifrån utefter havet.
Efter ytterligare en färjtur cyklade jag söderut ett tag utefter kusten. Här såg jag dock inte vattnet för det låg campingplatser och  (antar jag) badstränder närmast havet. Efter ett tag svängde jag så av västerut igen mot Ravenna. I några km cyklade jag på en bred stig genom en barrskog innan jag kom till mitt förbokade hotell i Ravenna. Jag tänkte boka hotell söder om Ravenna men jag hittade ett hotell till bra pris på nätet här.
Bilder: En bro över Fiume Reno, Flamingos, första anblicken av Adriatiska havet
Väder: soligt 25-30 grader
Dagens sträcka: Ferrara-Marrava-Argenta-La Fiorana-Sjön Valli di Comacchio-Casal Borsetti-Marina di Ravenna-Ponta Marina Terme-Ravenna
Distans 117 km
Totalt 2856 km


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar